واقعا ایران میگذارد عراق تجزیه شود ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه

“جو بایدن”، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نگرانی دولت واشنگتن را از حملات اخیر شبه‌نظامیان القاعده علیه دولت و مردم عراق ابراز داشت و عملیات و همکاری امنیتی میان نیروهای امنیتی عراق و نیروهای محلی و قبیله‌ای این کشور عربی را برای مقابله با این شبه‌نظامیان ستود .

کاخ سفید همچنین گزارش داد که آمریکا ارسال سلاح به عراق را برای کمک به مقابله با گروه شبه‌نظامی داعش تسریع می‌بخشد.

علاوه بر این، بایدن در تماسی دیگر با اسامه النجیفی، همکاری اخیر نیروهای امنیتی این کشور و رهبران ملی، قبیله‌ای و محلی را برای مقابله و توقف حملات شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده ستود.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که واشنگتن باید ارسال موشک و پهپادهای نظارتی و جاسوسی را به عراق تسریع کند.البته بایدن و دیگر مقامات آمریکایی سخنی در خصوص حمایتهای پشت پرده خود از القاعده و عوامل ایجاد بحران امنیت در عراق به میان نیاورده اند.

کارنی در سخنان اخیر خود اظهار کرده است:

 

” ما از نزدیک با مقام‌های دولت بغداد برای بهبود و توسعه استراتژی به منظور منزوی کردن گروه‌های وابسته به القاعده همکاری می‌کنیم و به این ترتیب شاهد موقعیت‌هایی در الرمادی بودیم. ”

 

اوضاع در عراق همچنان ناپایدار است و زود است که در این باره نتیجه‌گیری کنیم اما ما به ارسال تسلیحات به عراق ادامه می‌دهیم. در بخشی از این اقدام، آمریکا به دنبال تامین یک محموله دیگر از موشک‌های “هلفایر” به عراق تا بهار ۲۰۱۴ میلادی است. علاوه بر این، ۱۰ طیاره بی سرنشین غیرمسلح جاسوسی نیز طی هفته‌های آتی به عراق ارسال خواهد شد و همچنین ۴۸ طیاره بی سرنشین “راون” اواخر ۲۰۱۴ میلادی به دولت بغداد تحویل داده می‌شود تا به این وسیله گروه‌های شورشی را رهگیری کند.”

 

بایدن به شدت طرفدار تجزیه عراق است

او همچنان از اصلی ترین حامیان پشت پرده تروریسم و القاعده و تکفیری ها در عراق محسوب می شود. حضور بلند مدت ایالات متحده آمریکا در عراق مسئله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و آن را تحت عنوان توافقنامه امنیتی بغداد توجیه کرد .این حضور بلند مدت به معنای اشغال رسمی عراق توسط ایالات متحده آمریکاست . نکته قابل تامل اینکه باراک اوباما همواره در مبارزات انتخاباتی خود ادعا کرده بود که ایالات متحده از عراق خارج شده است اما هم اکنون شاهد تلاش بایدن برای اشغال عراق هستیم.

گویا در اینجا نیز بایدن فراموش کرده است که خالق اصلی القاعده خود ایالات متحده آمریکا بوده است.بایدن ادعا کرده است که القاعده هنوز دشمن مشترک آمریکا و عراق و جهان است! البته در این که القاعده دشمن عراق و جهان است شکی وجود ندارد اما بدون شک القاعده دشمن ایالات متحده آمریکا نیست و نخواهد بود! سران و مهره های القاعده همواره در راستای خدمت به منافع ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در عراق، سوریه و لبنان وارد عمل شده اند. از این رو فضایی برای طرح ادعاهای کاذب از سوی بایدن وجود ندارد.جوزف بایدن معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا کماکان علاقه زیادی به دخالت در امور داخلی عراق دارد!

این علاقه در بایدن متعاقب انتخاب دوباره اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است .بایدن تئوریسین طرح خطرناک تجزیه عراق است .از این رو مقامات عراقی باید نسبت به حضور بایدن در عراق و سفرهای متعدد وی به بغداد حساس تر باشند .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *