شکنجه یک افغانی الاصل ناروژی توسط طالبان در ارزگان

گزارش ها از ولایت ارزگان  حاکیست یک افغانی الاصل که  شهروند کشور ناروی است، از سوی شماری از افراد مسلح وابسته به گروه طالبان در ولایت ارزگان به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  این  مرد که رضایی تخلص می کند  به رسانه ها گفته است  که در جریان سفر به ارزگان، از سوی شماری از افراد وابسته به گروه طالبان دستگیر و به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

در ویدیویی که از جریان شکنجه این فرد، در شبکه های اجتماعی منتشر شده سه مرد مسلح درحالی که صورت های شان را پوشانیده اند، به شدت این شهروند ناروژی افغانی الاصل را لت و کوب می کنند.

برکت علی رضایی که مدت بیش از دوازده سال است در ناروی زندگی می کند، در گفت و گویی بارسانه ها گفت که او، حدود دو هفته پیش برای تهیه یک فیلم مستند و نیز دیدار با اقوامش به ولایت ارزگان سفر کرد.

آقای رضایی می گوید که در جریان سفر به ارزگان، از سوی شماری از افراد وابسته به گروه طالبان دستگیر و به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

 ویدیویی که از جریان شکنجه آقای رضایی در شبکه اجتماعی فیس بوک به نشر رسیده باعث واکنش شمار زیادی از کاربران این شبکه شده و خشم همگان را در برابر این عمل ضد انسانی برانگیخته است.

هنوز گروه طالبان در مورد این ویدیو، واکنشی نشان نداده است.

برکت علی رضایی به رسانه ها گفت که در جریان سفر به ارزگان، در منطقه موسوم به شالی از سوی شماری از افراد مسلح وابسته به طالبان دستگیر شده است.

او می گوید که در ترکیب  این افراد مسلح دو تبعه چچینی نیز شامل بودند.

به گفته او، افراد مسلح از او خواستند تا نحوه رابطه اش را با حکیم شجاعی یک قوماندان پولیس محلی، بازگو کرده و نشانی او را نیز بدهد.

حکیم شجاعی از قوماندانان پولیس محلی در ولایت ارزگان است که حضورش در این مناطق، با واکنش های ضد و نقیضی نیز روبرو شده است.

چندی پیش، وزارت امور داخله گفته بود که براثر شکایت های برخی از باشندگان این منطقه، مردان مسلح آقای شجاعی خلع سلاح خواهند شد اما شماری از باشندگان این منطقه می گویند که افراد مسلح قوماندان شجاعی، مانع بزرگی در برابر طالبان، هستند.

با این حال برکت علی رضایی درباره علت سفرش به ارزگان گفت: “من در جواب کسانی که مرا شکنجه می کردند گفتم که من، برای اینکه روشن شود آیا واقعا حکیم شجاعی به باشندگان پشتون این مناطق ظلم کرده یانه، به این جا آمدم و با شماری از باشندگان مصاحبه کردم و هیچ گونه ارتباطی هم با آقای شجاعی ندارم.”

برکت علی رضایی در قسمت دیگر از  سخنانش گفت که در جریان سفر به ارزگان، در منطقه موسوم به شالی از سوی شماری از افراد مسلح وابسته به طالبان دستگیر شده است.

رضایی می گوید در فیلم که او تهیه کرده، شمار زیادی از باشندگان منطقه گفته اند که قوماندان حکیم شجاعی نه تنها به این افراد ظلم نکرده که در بسیاری از موارد، امنیت شان را نیز تامین کرده است.

به گفته او، افراد مسلحی که او را دستگیر کرده بودند، تاکید داشتند که این باشندگان از ترس حکیم شجاعی چنین مواردی را مطرح کرده اند.

برکت علی رضایی می گوید که افراد مسلح طالب، در تماس تلفنی با حکیم شجاعی تهدید کردند که اگر او، منطقه ناوه را ترک نکند، او (رضایی) را به قتل می رسانند اما قوماندان شجاعی در مقابل این تهدید گقته که هرگز منطقه را ترک نخواهد کرد.

رضایی می گوید که حکیم شجاعی به قوماندان این افراد مسلح که آنان او را والی صاحب می خواندند، هشدار داد که در صورت قتل او(رضایی) با واکنش تند افرادش روبرو خواهد شد.

این شهروند ناروژی افغان تبار گفت:”پس از این تهدیدها، طالبان فیصله کردند تا مرا به مسجد برده و در آنجا به قتل برسانند اما خوشبختانه در هنگام انتقال به مسجد، موفق به فرار شدم.”

او در باره چگونگی فرارش می گوید که طالبان مسلح تلاش داشتند تا بوسیله یک تراکتور او را از منطقه خارج کنند چرا که منطقه شالی، در محاصره نیروهای قوماندان شجاعی قرار داشت.

برکت علی رضایی می گوید که پس از فرار، مدت هشت ساعت در کوهستان های منطقه سرگردان بوده تا اینکه توانسته است خود را به یکی از پوسته های قوماندان شجاعی برساند.

آقای رضایی می گوید که این سفرش به افغانستان یکی از تلخ ترین و در عین حال شیرین ترین سفر در عمرش بوده است.

به گفته او، مسوولان دولتی باید در قسمت تامین امنیت شهروندانش جدی تر عمل کرده و نگذارند که کسانی مانند قوماندان شجاعی از سوی حلقاتی خاص، متهم به رفتارهای غیر انسانی با باشندگان ولایت ارزگان شوند.

مسوولان سفارت ناروی در این باره تاکنون واکنشی از خود نشان نداده اند اما برکت علی رضایی می گوید که او، مسوولان سفارت ناروی در کابل را در جریان این امر قرار داده و خواستار تضمین امنیت جانی اش شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *