دلایل بی ارزش شدن پول افغانی

خبرگزاری خاورمیانه – میز اقتصاد و تجارت

ارزش پول افغانی در برابر دیگر اسعار خارجی، کاهش چشم گیر داشته و معاملات روزمره را نیز با مشکل روبرو ساخته است.

به گزارش خاورمیانه، از ابتدای روی کار آمدن حکومت جدید، ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی، ۵۰ افغانی تعیین شده بود؛ اما حالا این رقم خیلی بالاتر از حد تعیین شده است.

در حال حاضر، قیمت یک دالر امریکایی برابر با ۵۸ افغانی است که نظر به حد تعیین شده، هشت افغانی بیشتر است.

با این حال، پایین بودن ارزش افغانی در برابر دیگر اسعار خارجی، به ویژه دالر، چه مشکلاتی را به دنبال داشته و عوامل عمده آن در شرایط فعلی چه است؟

سیف الدین سیحون، استاد اقتصاد دانشگاه کابل در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که در شرایط فعلی، پایین بودن ارزش افغانی در برابر دالر، عدم همکاری دستگاه اجرایی حکومت با امریکا و نیروهای خارجی است.

به گفته وی، عدم امضای توافقنامه امنیتی با امریکا، از دلایل عمده کاهش ارزش افغانی و یا افزایش ارزش دیگر اسعار خارجی در برابر پول افغانی است. بر اساس اظهارات منبع، نیروهای خارجی در حال حاضر سرمایه گذاری نکرده، مصارف دالری و اسعاری در کشور کاهش یافته که باعث کاهش درآمد و عاید برای مردم است.

سیحون اظهار داشت که انتقال اموال، مشکلات ترانسپورتی، محدودیت صادرات و بلند رفتن قیمت تیل در بازارهای جهانی نیز از دیگر عوامل افزایش اسعار خارجی در برابر پول افغانی است.

این استاد دانشگاه به دیگر نکته مهم نیز اشاره کرده و اظهار داشت که مشکوک بودن و بی باوری مردم نسبت به آینده، عامل مهم و اساسی دیگر است که میزان پول افغانی در بازار را زیاد کرده و آنها داشته هایشان را به اسعار خارجی تبدیل کرده اند.

در عین حال، منبع افزود که کاهش میزان اسعار خارجی در بازار، قیمت آن را بلند برده و در عین حال، قیمت پول افغانی را کاهش می دهد.

اما چه راهکاری باید برای این مشکل در نظر گرفته شود؟

سیحون در این رابطه اظهار داشت که راه حل کوتاه مدت برای رفع این مشکل، عرضه دالر به بازار و جمع آوری پول افغانی از بازار است. اما راه حل اساسی آن، تقویت صادرات است تا با استفاده از این راه، بتوان میزان پول افغانی در بازار را به بازرگانان تزریق کرد و ارزش آن در بازار داخلی را افزایش داد.

از سوی دیگر، این استاد دانشگاه، تقویت روابط با کشورهای خارجی به خصوص امریکا را در نگهداشتن ارزش افغانی به اساس معیار تعیین شده، اساسی دانست.

گفتنی است که ارزش پول افغانی از بیش از شش ماه گذشته در حال کاهش در برابر دیگر اسعار خارجی است؛ اما تا حال راهکار اساسی برای آن در نظر گرفته نشده است.

سید هادی کاظمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *