ثریا دلیل: باید در سیستم صحی افغانستان تغییر آورد

از نهم نوامبر روز بین المللی کیفیت خدمات صحی در شفاخانه فرانسوی “برای اطفال” در کابل بزرگداشت شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خانم ثریا دلیل وزیر صحت کشور در این مراسم، بهبود در خدمات صحی را نیاز جدی بخش صحت تعریف کرده گفت باید در  سیستم صحی افغانستان تغییر بیاریم مساله استفاده از فرهنگ ارقام، درک و تفسیر از ارقام و استفاده از ارقام در قدمه های مختلف است.

به عقیده خانم دلیل استفاده از ارقام در قدمه های مختلف ارائه خدمات صحی در مراحل اساسی و پیشرفته باید در نهاد های صحی افغانستا ترویج گردد و داکتران باید به این امر مهم توجه جدی نماید.

خانم دلیل با اشاره به اخلاق طبابت و ترویج آن در افغانستان گفت کارهای در یکسال گذشته صورت گرفته  و در یک سند که طی یک کار شش هفته ای متخصیصان وهمکاران ما تدوین وترتیب شده است در آن اساسات مختلف اخلاق طبابت و مسلک گرایی به شمول محرمیت و احترام به کرامت انسانی و نیاز به آموزش متداوم انعکاس یافته است».

درهمین مراسم مسولان شفاخانه فرانسوی برای اطفال از گشایش یک مرکز آموزشی طب فوق لیسانس در رشته های داخله اطفال، جراحی اطفال، پتالوژی، رادیو لوژی، انستیزیولوژی، ارتوپیدیک وکاردیولوژی خبردادند.

مرکزآموزشی فوق لیسانس به حمایت مالی سفارت کانادا اعمار وتجهیز شده وهم اکنون ۲۲ تن در هفت رشته مشغول فراگیری آموزش های تخصصی هستند وقرار است در اینده نزدیک ۸۰ تن در ۹ رشته فوق تخصص بگیرند.

این برنامه پس از سال ۲۰۱۸ همه ساله ۲۰ متخصیص آموزش دیده به سطح عالی را تقدیم جامع طبی افغانستان خواهد کرد.

این ساختمان دارای صنف های آموزشی، لابراتوارها، کتابخانه، لینک کنفرانس ویدیویی با نها های صحی داخل وخارج ازکشوروسهولتهای دیگر میباشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *