تسویه حساب گرجستان و روسیه در افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

گرجستان با دپلوماسی عامیانه، حقارت خود دروابستگی به امریکا را با ادبیات مسخره نمایان میکند. شاید پوزخند امریکایی ها و ضرب وشتم درافغانستان را هنوز تجربه نکرده اند.

درطی یکسال اخیر این دومین بار است که مقامات گرجستان با خود خواهی تحریک آمیز بر حضور بلامنازع نظامی درافغانستان شانه به شانه ی امریکا میخواهند یک نوع قدرت وشایسته گی ناداشته یی را به رُخ متحدان امریکایی بکشند ونزد دنیای غرب خود شیرینی کنند تا روس ها دو باره مالک سیاسی گرجستان نشوند.

درنوبت اول طفلانه گفته بودند که هیچ نیرویی توان برون کردن نظامیان گرجی از افغانستان را ندارد! اگر این بلوف میان تهی درست بود، ایالات ابخازیا و اوسیتیای جنوبی به آسانی بریدن یک کیک با یک کارد کوچک، در چند سال پیش اتفاق نمی افتاد. درحالی که امریکاییان خوب میدانند که گرجستان اصلا قدرتی درمنطقه حساب نمیشود؛ یک منطقه ای متصل به روسیه است که دربهترین حالت، یک نقطه ی فشارضعیف درسروکله زدن ها با روس ها به حساب می آید؛ نه چیزی بیشتر.

امریکا یک غول تجاری است و از برای حفظ گرجستان خودش را در برابر روس ها به درد سر نمی اندازند. خیلی محتمل است که هیولای منافع روسیهدیر یا زود (درصورت لزوم) آن را ببلعد. گرجستان در درگیری های افغانستان ( اگرقرار باشد اوضاع به هم بخورد) در برابر یک دسته کوچکی از جنگجویان طالب یا مجاهد متلاشی می شود. ملوک گرج سرچرخ گرفته اند وهنوز درک نکرده اند که چه بازی هایی درپیش است.

به این گزارش توجه کنید:

صدراعظم گرجستان می گوید که کشورش نیروهای خود را پس از ۲۰۱۴ از افغانستان بیرون نمی کند. ایراکلی گریباشویلی این سخن را در ملاقات دیروز خود با اندریس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو در بروکسل گفت.

به اساس گزارش ها، گرجستان حدود یک و نیم هزار سرباز در افغانستان دارد.

به گزارش ایتارتاس، صدراعظم گرجستان گفته است که نظامیان این کشور در نیروی واکنش سریع ناتو سهم خواهد گرفت.

به اساس گزارش، منشی عمومی ناتو نقش نیروی گرجستان را در چوکات ناتو در افغانستان ستود. ماموریت جنگی ناتو، قرار است، در پایان سال میلادی روان در افغانستان به پایان برسد.

اما گفته می شود که اگر قرارداد امنیتی میان کابل و واشنگتن امضاء شود، این پیمان امنیتی شماری از سربازان خود را به هدف آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان درین کشور نگه خواهد داشت.

در صورتی امضا شدن این قرارداد امنیتی، انتظار می رود بین هشت هزار تا سیزده هزار نظامی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی بماند.

قرار است ناتو نیز با افغانستان موافقتنامه امنیتی امضاء کند که هنوز نهایی نشده است.

به اساس گزارش ها، در حال حاضر، نود هزار نظامیان بین المللی در افغانستان حضور دارند.

گزارشنامه افغانستان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *