انفجار اخیر بیروت ربطی به انفجار سفارت ایران داشت ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه – مقاومت اسلامی

پس از انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت ـ که به ترور رایزن فرهنگی ایران در بیروت منجر شد ـ این بار در نزدیکی هتل «فینیسیا»ی بیروت و در ‌انفجاری دیگر شماری از افراد از جمله محمد شطح، وزیر سابق دارایی لبنان کشته شدند.

هرچند محمد شطح ‌منتسب به جریان ۱۴ مارس و از نزدیکان سعد حریری، رئیس حزب المستقبل بود، مخالف شدید اسلام سیاسی و جریان‌های تندور اسلامی بود.

وی به دلیل سال‌های طولانی زندگی در آمریکا (تحصیل، عضویت در صندوق بین‌المللی پول و سفیر لبنان در واشنگتن) گرایش‌های سکولار داشته و با غربی‌ها رابطه ممتازی داشت و به ویژه در سال‌های اخیر، مسئولیت ارتباطات بین‌المللی ۱۴ مارس را بر عهده گرفته و هفته‌ای نبود که با چند سفیر خارجی دیدار نداشته باشد.

در این میان، آقای حریری انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله روانه کرده است و حزب‌الله را عامل این انفجار خطاب کرد.

بعضی کارشناسان امنیتی در خاورمیانه معتقدند : تعدادی انفجارهای سینوسی در مدت اخیر اتفاق افتاده است، از جمله‌ انفجار در منطقه حومه شیعه نشین بیروت، دو انفجار در طرابلس در مقابل مسجد سنی‌ها، انفجار در منطقه غرب بیروت سنی و انفجار در کنار سفرات ایران در بیروت.

‌نگاهی اجمالی به این انفجار‌ها، نشان می‌دهد که‌ مدیریت این حوادث، اختلاف سنی و شیعه را هدف گرفته است. هدف از این بمب‌گذاری‌ها ایجاد سوءظن بین این دو بخش از جامعه لبنان است. کسی جز اسرائیل دنبال تفرقه افکنکی نیست.

آقای محمد شطح، عضو فراکسیون ۱۴ مارچ، وزیر سابق دارایی و یکی از مشاورین سعد حریری در این انفجار کشته شد که‌ این اقدام بدبینی را در لبنان افزایش می‌دهد.

متأسفانه برخی بدون اینکه منتظر نتیجه تحقیق باشند، اتهامات را به سرعت مطرح می‌کنند. آنچه در لبنان روی داده، در راستای افزایش تنش، واگرایی و افزایش تضادهای داخلی در لبنان است.

در ارتباط با ادعای سعد حریری، مبنی بر اینکه حزب‌الله مسئول این انفجار است،برخی بدون تحقیق اتهام وارد می‌کنند، در حالی که در ماجرای انفجار سفارت ایران، حزب‌الله، اسرائیل را متهم کرد.

متأسفانه برخی گروه‌های لبنانی به دنبال تشدید تضاد‌ها در ‌لبنان هستند. اسرائیل دوست دارد، به جای اینکه حزب‌الله در مقابل صهیونیست‌ها صف‌آرایی کند، در موضوعات داخلی درگیر شود. کسانی که این اتهامات را وارد می‌کنند، در جبهه صهیونیست‌ها عمل می‌کند.

هیچ شواهدی بر اینکه حزب‌الله در این کار دخالت داشته باشد، در دست نیست. برخی ساده‌انگارانه می‌گویند که آقای شطح در توییتر شخصی خود به حزب‌الله حمله کرده است؛ بنابراین، نشان می‌دهد حزب‌الله این کار را انجام داده است.

اساسا این گونه ترور‌ها به اقدامات بسیار طولانی برای رصد کردن رفت‌وآمد‌ها، ساعت‌های خروج و ورود نیاز دارد و بعد تصمیم به ترور گرفته می‌شود. اینکه یک ساعت پیش، محمد شطح به حزب‌الله در توییتر حمله کرده که دلیل نمی‌شود. بزرگ‌ترین سازمان استخباراتی دنیا هم نمی‌تواند در یک ساعت تصمیم بگیرد، یک نفر را تررو کند.

وی در ادامه درباره ‌گرایش شطح در مخالفت با بشار اسد بیان داشت، کل جریان ۱۴ مارچ از مخالفان در سوریه حمایت می‌کنند و این فرد استثنا نبود. در واقع اینکه تنها آقای شطح از جریان مخالفان در سوریه حمایت می‌کند، تصور اشتباهی است.

‌جریان ۱۴ مارچ همه امکانات خود را برای حمایت از مخالفان قرار داده است. آقای حریری هم‌پیمان عربستان است که این کشور نیز با همه قوا از مخالفان حمایت می‌کند. یکی از گذرگاه‌های کمک به مخالفان سوری، آقای حریری و جریان ۱۴ مارچ است. در واقع این نکته جدیدی در مورد آقای محمد شطح نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *