انعکاس سخنان رئیس جمهور ، در روزنامه های جهان

خبرگزاری خاورمیانه / میز اجتماع و رسانه

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد، رهبر افغانستان با تصمیم خود که امضای این موافقت را تاخیر خواهد کرد، پیمان امنیتی با امریکا را به خطر روبرو می سازد.

به نوشته روزنامه، این سخنان حیران کننده و ناگهانی رییس جمهور کرزی بی اطمینانی بیشتری را در مورد سرنوشت پیمان امنیتی بین امریکا و افغانستان بار آورده است.

اما به نوشته روزنامه وال ستریت ژورنال، این معلوم نیست که سخنان رییس جمهور کرزی یک اعلامیه پالیسی ساز بود و یا اهداف دیگر داشت. اما روزنامه می افزاید عدم امضای این پیمان میلیارد ها دالر کمک امریکا را به افغانستان هم به خطر روبرو می سازد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود می نویسد، رییس جمهور کرزی بار دیگر گلیم را از زیر پای امریکا دور کرد.

به نوشته نشریه، این تصمیم رییس جمهور کرزی آینده غیر مطمین امریکا در افغانستان را نا مطمین تر می سازد.

نشریه از قول یک مقام امریکایی که نخواسته است نامش ذکر شود می نویسد که گفته است، محول کردن امضای این موافقت به رییس جمهور بعدی افغانستان جنبه عملی ندارد، زیرا هیچ رییس جمهور نو نمی خواهد که اولین روز کار خود را با امضای یک موافقت امنیتی با یک کشور خارجی آغاز کند و وطن پرستی خود را در انظار مردم به سوال مواجه سازد.

به نوشته نشریه بعضی از تحلیلگران می گویند که رییس جمهور کرزی با این اقدام خود می خواهد جایگاه خود را در تاریخ افغانستان ضمانت کند و میراث وی در بین مردم مثبت ارزیابی شود.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیرش می نویسد، هر چند رییس جمهور کرزی از اعضای لویه جرگه این کشور خواست که پیمان امنیتی را با امریکا تصویب کنند، اما سخنانش در مورد تاخیر امضای این موافقت همه را حیران کرد.

روزنامه می نویسد، این معلوم نیست ک رییس جمهور کرزی در این سخنان خود تا چه حد جدی است.

روزنامه از قول وزیر دفاع امریکا نوشته است که می گوید، این سخنان رییس جمهور کرزی ایالات متحده را در یک وضیعت خیلی مشکل قرار می دهد.

 منبع : http://razaqmamoon.blogspot.com/2013/11/blog-post_23.html

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *