افغانستان ؛ به اوکراین و گرجستان و سوریه برای مسکو اضافه شد

خبرگزاری خاورمیانه / میز بین الملل

روسیه کماکان در بحث سپر موشکی و تلاش ناتو برای جذب هرچه بیشتر گرجستان مواضع خود را حفظ کرده است و رقابت روسیه با اروپا در درون حاشیه نزدیک این کشور خصوصا در روزهای اخیر در اکراین بشدت بر سر بحث اتحادیه گمرکی افزایش پیدا کرده است و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال بازدید از پایگاه نظامی روسیه در خاک ارمنستان است.

اما برای وزرای خارجه ناتو با توجه به تغییر سیاست ماندگاری نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی و عدم امضای نهایی توافقنامه امنیتی بین آمریکا و دولت آقای کرزی و اخبار ضد و نقیض در تاخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حمل ۱۳۹۳ و سرنوشت نامعلوم مذاکرات صلح با طالبان با توجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

غرب طی این روزها حامل پیام های تهدید آمیزی برای دولت کرزی بود و برخی از مسئولین بی نام ناتو اعلام کردند :

در صورتی که توافقی بین افغانستان و آمریکا وجود نداشته باشد، احتمالا ماموریتی برای پس از سال ۲۰۱۴ برای ناتو و حامیان بین المللی آن وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر احتمال به تعویق انتخابات افغانستان باعث بروز نگرانی هایی در داخل و خارج از این کشور شده است بر اساس قانون اساسی افغانستان، کرزی نمی تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند .

شک و تردیدهایی نیز وجود دارد که برخی از جریان های اپوزیسیون دولت معتقدند کرزی قصد دارد دوره دوم و آخر ریاست جمهوری خود را طولانی تر کند. جدا از همه این احتمالات و برطبق اعلام رسانه ای غربی قرار است که برخی از مقامات کشوری و امنیتی افغانستان در طی اجلاس ناتو گزارش روند برگزاری انتخابات آتی ارائه دهند.

مذاکرات با طالبان بعد از توقف در ماه گذشته و همزمان کشته شدن برخی از رهبران جناح حقانی در حمله پرنده های بدون پیلوت آمریکایی و تلاش ظاهری پاکستان برای زنده کردن دوباره مذاکرات با طالبان که با سفر آقای نواز شریف به کابل همراه بود سوالات جدیدی را پدید آورده است.

گسترش اهداف طالبان در پاکستان و ادامه تحریم انتخابات ۹۳ افغانستان تغییر در برخی از شاخه های طالبان همه گویای بازی خاموش ولی خشن طالبان ملا عمر با شرایط است.

استراتِژی جذب مدیریت شده طالبان در سبد اهداف امنیتی غرب هنوز روشن نیست و تردید مقامات ناتو را نسبت به تغییر موفقیت آمیز سیاست های آمریکا را افزایش داده است.

روسیه که قدرت پاسخ راهبردی خود را در موضوع گرجستان و سوریه را نشان داده است اکنون رهگیری سرعت بازی ناتو در چند حوزه را دنبال می کند و اگرچه در انتظار نوع رفتار ناتو در سال ۲۰۱۴ است و طرح همکاری محدود با چانه زنی غیر مستقیم را بخوبی درک می کند. لیکن روسیه بی ثباتی کنترل نشده افغانستان و عدم توان جاگزینی غرب را افغانستان را فراموش نکرده است و در این میان سفر هفته آینده کرزی به تهران دور جدیدی از تعاملات را رقم خواهد زد و بار دیگر ارزش ثبات سازی جمهوری اسلامی ایران نزد قدرت های فرا منطقه ای افزایش و معتبر خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *