افغانستان و ترکیه برای مدیریت مهاجرت تفاهمنامه امضا می کند

دولت جمهوری اسلامی افغانستان با دولت ترکیه برای مدیریت مشترک مهاجرت تفاهنمامه امضا می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان و رئیس عمومی اداره مهاجرت ترکیه در راس یک هیئت عالیرتبه به کابل سفر نموده است.

در نشست که امروز یکشنبه در وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان کشور با حضور “آتیلا توروز” رئیس عمومی اداره مهاجرت ترکیه ، معاون این اداره و “علی سید آکین” سفیر آن کشور در کابل برگزار گردیده بود هر دو جانب برای مدیریت مشترک مهاجرت با امضای یک تفاهنمامه موافقت کردند.

در این نشست طرفین در ارتباط به راه های جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی ، تسهیلات لازم برای مهاجرت قانونی افغان ها به ترکیه ، رفت و آمد قانونی برای تحصیل ، سرمایه گذاری و غیره صحبت نمودند .

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان ضمن اظهار سپاسگزاری از میزبانی صد ها هزار افغان در ترکیه وبرخورد نیک این کشور با مهاجرین افغان افزود که پدیده مهاجرت بدون مدیریت مشترک به سمت درست حرکت نمیکند و این پدیده نیاز به مدیریت چهارجانبه کشور مبداء ، مقصد ، ترانزیت و نهادهای بین المللی دارد .

وزیر مهاجرین گفت ترکیه منحیث کشور مقصد و ترانزیت مهاجرت برای افغانستان مهم است وی امیداوری نمود که نقش ترکیه برای ترانزیت مهاجرین افغان ها باشد نه اخراج مهاجرین. وی آمادگی دولت افغانستان را برای گفتگو ها در زمینه مدیریت مشترک مهاجرت اظهار نمود و خواهان آجندا مشخص برای مذاکرات شد .

سپس آتیلا توروز رئیس اداره مهاجرت دولت ترکیه ضمن نگرانی در مورد مهاجرت های غیر قانونی افغان ها به ترکیه روی راهای قانونی مهاجرت افغان ها به ترکیه تاکید نمود وی گفت باید یک صفحه جدید برای پناهندگی افغان ها در ترکیه باز گردد .

رئیس اداره مهاجرت دولت ترکیه در صحبت با وزیر امور مهاجرین گفت بخاطر جلوگیری از تلفات مهاجرین غیر قانونی در مسیر راه نیاز است تا راه های قانونی جستجو و توافق مشترک صورت گیرد .

وی تعهد نمود که در زمینه تشویق برنامه های مهاجرت های قانونی و جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی با دولت افغانستان همکاری خواهند کرد .

در پایان جلسه توافق بر ایجاد تیم تخنیکی برای همکاری های دوجانبه و مدیریت مشترک مهاجرت صورت گرفت .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *