زن سودانی تجارت گژدم می کند

1318069425یک زن سودانی می گوید از طریق پرورش گژدم و صادرات آن به خارج به سود فراوانی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کوثر سمانی، فارغ التحصیل دانشگاه خارطوم، در گفتگو با روزنامه «السودانی»، مدعی شده است که وی اولین زن سودانی است که در زمینه پرورش گژدم و صادرات آن به خارج فعالیت می کند.

این خانم می گوید پرورش و صادرات گژدم زمانی به ذهنم خطور کرد که با یک شخص چینی در فرودگاه خارطوم ملاقات کردم و آن شخص فرد به دنبال خرید گژدم بود.

وی افزود: پس از بررسی‌های علمی و اقتصادی و اقدامات طولانی موفق به ایجاد اولین مزرعه برای تربیت گژدم در منطقه شقیلاب در جنوب خارطوم پایتخت سودان در اپریل ۲۰۱۴ شدم.

این پرورش دهنده گژدم تاکید کرد: من گژدم به چین صادر می‌کنم و از زهر آن برای ساخت داروی پزشکی استفاده می‌شود. عملیات صید گژدم در مناطق شمالی سودان انجام می‌گیرد.

عملیات صید در شب انجام می‌شود. صیاد نور آبی به لانه گژدم منعکس می‌کند و آنها به طور ناخودآگاه خارج می‌شوند و گرفتن آنها نیز با ابزاری از جنس آلومنیوم و شبیه انبر است.

کوثر سمانی می‌افزاید: پرورش گژدم باید در جعبه‌های شیشه‌ای که با ظروف پلاستیکی با دربهای محکم جمع آوری می‌شوند، باشد. گژدم ها به سرعت تکثیر می‌شوند و در هر بار شمار زیادی گژدم متولد می‌شود؛ رقمی معادل صد گژدم.

Author

About Author