۲۵۹۱ واقعه اقدام به خودکشی طی یک سال گذشته درکشور

وزارت صحت عامه کشور می گوید در جریان یک سال گذشته در چهار شفاخانه دولتی که آمار اقدام به خودکشی ثبت شده به ۲ هزار ۵۹۱ واقعه میرسد.

به گزارش خبرگزاری خاورمانه، مسوولین در وزارت صحت عامه‌ای کشور می‌گویند که برای کاهش میزان واقعات خود کشی در کشورلازم است روی آگاهی دهی عامه، سلامت روانی – اجتماعی بیش از پیش تمرکز صورت گیرد.

دکترثریا دلیل وزیر صحت عامه‌ای کشور امروز (۲۰ سنبله) در همایش تجلیل از روز جهانی پیشگیری(وقایه) از خودکشی در تالار این وزارت با بیان این مطلب که خودکشی یکی از مشکلات قابل توجه در افغانستان و بلکه در جهان است  خاطر نشان ساخت که خودکشی سالانه یک میلیون انسان را در سطح جهان به کام مرگ میبره و در هر ۴۰ ثانیه باعث مرگ یک نفر در جهان می‌گردد.

وزیر صحت عامه ازدواج‌های اجباری، قبل از وقت و مشکلات خانوادگی را تسهیل کننده‌ای خودکشی برای بانوان افغانستان دانسته گفت: از هر سه واقعه‌ای خودکشی در کشور دو واقعه‌ی آن ناشی از مشکلات روانی  و اعتیاد می‌باشد.

وزیر صحت عامه‌ کشور میگوید که پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که ۵ در صد از افراد در طول زندگی خود یکبار اقدام به خود کشی نموده و شیوع افکار خودکشی در تمام نفوس جهان بین ۱۰ تا ۱۴ در صد است.

خانم دلیل، در خصوص  آمار و ارقام خودکشی در کشور گفت که ” در افغانستان نظر به ارقام جمع آوری شده در یکسال گذشته از شفاخانه‌های ابن سینا، ۶۷۶ مورد مسمومیت، استقلال ۶۲۴ واقعه‌ی سوختگی و ۴۷۰ واقعه‌ای مسمومیت  و از شفاخانه‌ هرات، ۸۲۱ مورد سوختگی گزارش شده است که به گفته‌ مسوولین  شفاخانه‌های کشور اکثریت این وقایع و حوادث به منظور خودکشی‌ صورت گرفته است.

وی گفت که روش‌های معمول خودکشی در افغانستان را خود سوزی، انداختن از ارتفاع، استفاده از اسلحه، حلق آویز نمودن، استفاده از ادویه‌جات و مواد سمی تشکیل می‌دهد.

در همین حال آقای ریچارد پیپیر کورن، نماینده‌ی سازمان صحی جهان در افغانستان می‌گوید که آخرین تخمین وسعت امراض نشان می‌دهد که خودکشی یک مشکل عمده صحی در کشور‌های با در آمد بالا است در حالیکه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط بحیث یک مشکل صحی در حال ظهور می‌باشد.

ریچارد با بیان این مطلب که روز جهانی پیشگیری(وقایه) از خودکشی امسال تحت عنوان( ستگما یا ننگ مانع ا صلی برای وقایه از خودکشی) تجلیل می‌گردد افزود: عدم آگاهی کافی یکی از علل عمده (ستگما ) یا ننگ است که این مسئله را می‌توان به طور مستقیم با ارائه طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های خاص در سطح جهان کاهش داد.

هرچند آمار دقیقی از خود کشی در افغانستان بخصوص در ولایات نا امن که بشترین خودکشی‌ها هم در همانجا انجام می‌شود وجود ندارد ولی با این حال محمد فرید حمیدی نماینده‌ای کمیسیون حقوق بشر افغانستان میگوید که این کمیسیون آماده است تا در همین خصوص تحقیقی جامعی را راه اندازی کند تا هم آمار و ارقام خودکشی و هم عوامل و دلایل خودکشی در افغانستان را شناسایی نماید.

با این وجود مسوولین در وزارت صحت عامه‌ای کشور معتقد  است که با ایجاد مراکز مشوره دهی روانی- اجتماعی میزان خودکشی در کشور کاهش خواهد یافت.

گفتنی است که  از روز جهانی پیشگیری(وقایه) از خودکشی در دهم سپتامبر از یازده سال بدینسو در سطح جهان و از سه سال بدین سو در افغانستان تجلیل بعمل آمده و طی آن دولت‌ها متعهد می‌گردد که در جلوگیری از خودکشی به راه‌های عملی وموثر توسل جویند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *