۲۰۱۴ خونین ترین سال برای غیرنظامیان در افغانستان بود

نیکلاس هیسم، نماینده خاص دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرده است که سال ۲۰۱۴ خونین ترین سال برای غیرنظامیان در افغانستان بوده است و آمار تلفات غیرنظامیان ۱۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آمار کشته شده ها در پنج سال اخیر در افغانستان به بالاترین سطح خود رسیده است چناچه آمار سازlان ملل متحد نشان میدهد که در این مدت ۳۱۸۸نفر کشته و ۶۴۲۹ زخمی شده اند.

آقای “نیکلاس هیسم” روز شنبه در یک نشست خبری در مقر این سازمان در نیویارک گفت که آمار کلی تلفات غیرنظامیان در یازده ماه نخست سال جاری میلادی در افغانستان نسبت سال گذشته، ۱۹درصد افزایش یافته است.

همچنین “جورجت گاگنون” رئیس بخش حقوق بشر دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته است که شورشیان مسئول ۷۵درصد تلفات ملکی در افغانستان هستند.

بمبگذاری، حملات انتحاری و سایر انواع حملات پیچیده توسط شورشیان از جمله عوامل کشتار و افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان خوانده شده است.

براساس آمار یوناما، تلفات کودکان نسبت به سال گذشته، ۳۳درصد و تلفات زنان ۱۲درصد افزایش یافته که بیانگر بالاترین سطح آمار تلفات غیرنظامیان از زمانی است که یوناما ثبت تلفات غیرنظامیان را از سال ۲۰۰۹در افغانستان آغاز کرد.

دفتر سازمان ملل احتمال داده که آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان تا آخر سال جاری میلادی از مرز ۱۰هزار هم خواهد گذشت که تا کنون سابقه نداشته است.

یوناما در گزارش تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۳ آمار مجموع قربانیان این سال را ۸۶۱۵نفر (۲۹۵۹کشته و ۵۶۵۶زخمی) اعلام کرده بود که بیانگر افزایش ۱۴درصدی نسبت به سال های قبل بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *