۲۰۱۴ با ده هزار کشته و زخمی خونین ترین سال برای افغانها

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد”یوناما” در کابل روز چهار شنبه (۲۹ دلو) گزارش سالانه ای خود در باره تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل رقم تلفات غیر نظامیان در افغانستان ۲۲ درصد نسبت به سال های ۲۰۰۹ افزایش یافته است.

در این گزارش گفته شده است که با آغاز خروج نیروهای خارجی (۲۰۱۴) بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

در این گزارش سبب بیش‌ترین آمار کشتار غیر نظامیان در سال ۲۰۱۴ در افغانستان درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان بوده و این سال خون‌بارترین سال برای شهروندان ملکی بوده‌است.

نکولاس هایسوم، نماینده سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید که شلیک‌های جنگ‌افزارهای سنگین، مواد انفجاری، بمب‌های کنار جاده و دیگر مواد مورد کاربرد در این زمینه باعث نابودی زند‌گی شمار زیادی از مردم شده‌است.

به گفته وی براساس تحقیقات انجام شده از سوی سازمان ملل متحد در افغانستان، ۳۶۹۹ غیر نظامی افغان با آغاز خروج نیروهای خارجی و افزایش درگیری‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی در این کشور کشته و ۶۸۴۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش در مجموع، ۷۲ درصد تلفات غیرنظامیان به مخالفان مسلح دولت نسبت داده شده، ۱۴ درصد از سوی نیروهای طرفدار حکومت که مسئول ۱۲ درصد آن نیروهای امنیتی افغانستان و ۲ درصد نیروهای بین‌المللی هستند.

همچنان گفته شده که از این میان، بیشتر زنان و کودکان در درگیری‌های مسلحانه قربانی شده که رقم تلفات کودکان ۴۰ درصد و از زنان نیز ۲۱ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته میلادی (۲۰۱۳) نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد که از پنج‌سال به این‌طرف تلفات غیر نظامیان را در افغانستان ثبت کرده در این مدت ۱۷۷۷۴ تن غیر نظامی از سال ۲۰۰۹ تا کنون کشته و ۲۹۹۷۱ تن زخمی شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *