تجلیل ازنوزدهمین سالگرد شهادت استادعبدالعلی مزاری درکابل

از نوزدهمین سالگرد شهادت استاد عبد العلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با اشتراک هزاران تن در کابل تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه‌، این مراسم با حضور مقامات دولتی، نامزدان ریاست جمهوری و جمع کثیری از باشندگان شهر کابل در مصلی بزرگ خاتم الانبیاء برگزار شده بود.

استاد محمد محقق ضمن عرض تسلیت و فرارسیدن نوزدهمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری گفت: رشادت و ایستادگی استاد مزاری در میان مردم افغانستان الگوی است ماندگار و ایشان جان خود در راه فداکاری از دست داد.

او گفت رهبر شهید همواره روی همبستگی و اخوت در افغانستان تاکید داشت و حضور مردم را در صحنه سیاست و سهیم شدن در ادارات دولتی را یک امر ضروری می پنداشت و حضور زنان را در جامعه مفید قلمداد می کرد.

همچنین عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد و رهبر حزب اسلامی، ضمن عرض تسلیت نوزدهمین سالروز شهادت استاد مزاری، گفت: مردم افغانستان شهید پرور هستند و در راه آزادی وطن هزاران تن قربانی داده اند.

به باور وی ملت که شهادت پذیر نیست اسارت پذیر است.

وی مزاری را مرد مقاوم، پایدار، شجاع و سخت کوش خواند و افزود: وی فقیرانه زندگی کرد و مظلومانه به شهادت رسید.

او گفت شهید مزاری، از نصر گذشت تا نصرت را بوجود بیاورد و تمام مشکلات را به جان خرید تا وحدت ملی را در کشور حاکم بسازد.

به گفته ارغندیوال ملت افغانستان به شمول رهبران جهادی برای آزادی کشور و تمامیت ارضی میلیون ها شهید داده اند، اما هنوز درد و رنج مردم التیام نیافته و صدای توپ و تانک با فریاد مادران پسر مرده، هنوز عجین است.

امروز ملت افغانستان با اراده قوی تصمیم گرفته است تا از حزب و قوم و نژاد گذشته و در یک صف وسیع وحدت ملی را بوجود بیاورند.

وی در ادامه سخنانش از تیم اصلاحات و همگرایی خواست که در صورت پیروزی باید به مردم افغانستان تعهد بسپارد که جز خواست ملت و آرمان شهدا چیز دیگر را نمی پذیرند.

همچنان او گفت: تیم اصلا حات و همگرایی درد ملت را باید درک کند و خط شهدا را تعقیب کند ودر عین حال امنیت را در کشور بیاورد تا دیگر صدای توپ و تانک در این خاک شنیده نشود.

صلاح الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی و رییس شورای عالی صلح در این مراسم، آزادی نسبی امروزی را نتیجه خون شهدا عنوان کرد و افزود: تمام ملت افغانستان وقتی که ضرورت دیدند، مشترکاً در این سرزمین، از خون شان گذشتند.

به گفته او، آرمان همه شهدای افغانستان تامین امنیت، صلح و آزادی این ملت بوده است.

او گفت: اکنون وقت آن فرارسیده است که به خون شهدا احترام گذاشته شود و تصمیم گیری های قومی و فردی جای خودرا به تصمیم گیریهای قانونی بدل کند.

وی در پایان گفت گردهمای های بزرگ نشان می دهد که ائتلاف بزرگ در چهار چوب اصلاحات و همگرایی، تحویل قدرت در آینده را با ساز و  کار قانونی و ملی فراهم خواهد کرد.

قربان علی عرفانی عضو مجلس نمایندگان و رهبر حزب وحدت ملت افغانستان، نیز راز ماندگاری شهید مزاری را خدا محوری و مردم پروری وی عنوان کرد.

او گفت: مزاری مانند شمع سوخت و برای مردم روشنی بخشید و پیام او همواره این بود که زنان نصفی از پیکر جامعه هستند و می توانند انتخاب کنند و انتخاب شوند.

عرفانی علاوه کرد: در انتخابات پیش رو تمام مردم افغانستان باید به عنوان یک وجیبه ملی شرکت کنند.

او گفت من تیم اصلاحات و همگرایی را می شناسم که متشکل از چهره های بزرگ جهادی و احزاب قدرت مند است و لازم است مردم با آنان همکاری نمایند.

وی تاکید کرد: اگر تقلب گسترده صورت نگیرد، این تیم پیروز خواهد بود.

اما عرفانی از تیم اصلاحات و همگرایی خواست در صورت پیروزی امانت را حفظ کند و به خصوص حقوقی را که خدا و رسولش به زنان داده است نادیده نگیرند. زیرا امام علی(ع) گفته است حکومت طعمه نیست که آن را بدست بیاورید بلکه امانت بزرگ بر گردن شما است.

داکتر سیدعلی کاظمی رهبر حزب اقتدار ملی نیز شهید مزاری را مرد مقاوم، دلسوز و با جرأت خواند و افزود: وی درتمام دوران زندگی خود در برابر دشمن ایستادگی کرد و برای وحدت ملی تلاش نمود.

او گفت: پاسداری از خون تمام شهدای راه حق و آزادی برای مردم لازم است. اما آنچه امروز می تواند آرمان شهدا را بر آورده بسازد، رفتن به یک انتخابات شفاف و عاری از تقلب است.

او در عین حال از مداخلات حکومت در امور انتخاباتی ابراز نگرانی کرد و گفت: اطمینان آقای کرزی در ابتدا مبنی بر اینکه افراد حکومتی در انتخابات مداخله نکنند، مردم را امیدوار ساخته بود، اما جلسات مکرر در ارگ ریاست جمهوری، این اعتماد را تا حدی کمرنگ ساخته است، زیرا این کار به نفع ملت نخواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *