افزایش بیش از ۴۰ درصد خشونت جسمی علیه زنان درکشور

مسوولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گویند که خشونت فزیکی علیه زنان بیش از ۴۰ در صد افزایش یافته و این نوع خشونت ۲۶.۷ در صد انواع خشونت را شکل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتر سیماسمر رییس کمسیون مستقل حقوق بشر که امروز ( دوشنبه ۴ قوس) به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان در کابل صحبت می‌کرد گفت: این کمیسیون در نیمه‌ای نخست سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۱۵۵ مورد خشونت علیه زنان را به ثبت رسانده که این رقم نسبت به شش ماه نخست سال پیش افزایش نگران کننده‌ای را نشان داده و این آمار در سال گذشته ۳۳۳۱ مورد بوده است.

وی ‌می‌گو یدکه اگر یک نگاه اجمالی هم به این مساله داشته باشیم متوجه می‌شویم که این ارقام نسبت به سال پیش افزایش ۲۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

سیماسمر  بیان می‌دارد که یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که خشونت جسمی و فیزیکی با رقم ۱۲۴۹ مورد در صدر گراف ثبت خشونت‌ها قرار داشته است.

وی ابراز داشت که این خشونت ها، شامل ۱۰۵۰ مورد لت و کوب ، ۱۷ مورد سوختاندن با آب جوش، ۱۱ مورد کندن موها، ۳ مورد مسمومیت، ۲ مورد قطع اعضای بدن می‌باشد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر خشونت زبانی و روانی را ۹۷۶ مورد، خشونت اقتصادی را۸۶۲  مورد، خشونت جنسی را۲۶۲  مورد دانسته و می‌گوید که  ۸۰۵ مورد  به عنوان سایر موارد خشونت نظیر ازدواج‌های اجباری و زود هنگام، بد و بدل نمودن، اخراج از منزل و ممانعت از تحصیل نیز در این کمیسیون ثبت شده است.

محدودیت دسترسی زنان به ارگان های عدلی و قضایی، عدم رسیدگی قضایی توسط مراجع عدلی و قضایی کشور، ضعف حاکمیت قانون، گسترش نا امنی در مناطق مختلف کشور از جمله دلایلی است که از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای افزایش ثبت خشونت علیه زنان ارایه شده است.

بانو سمر اما معتقد است که افزایش ثبت موارد خشونت علیه زنان الزاما به معنی‌ای رشد و افزایش نیست بلکه آگاهی و اعتماد مردم به کمیسیون مستقل حقوق بشر سبب شده بیشتر به این دفتر مراجعه نموده و ثبت شکایت نمایند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  تاکید می‌کند ارقام ذکر شده نشان می‌دهد که فرهنگ معافیت از مجازات هنوز در کشور وجود داشته ضعف در پیگیری به وسیله‌ای دست اندرکاران ذیربط دولتی باعث وسعت دایره‌ای مشکلات و موارد ذکر شده گردیده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت، جامعه جهانی و نهاد‌های جامعه‌ی مدنی می‌خواهد برای کاهش خشونت علیه زنان در سطح کشور اقدامات لازم و پیگیرانه را روی دست گیرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردد که خیلی ازمردم و حتی مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر باورمند است که بخشی زیادی از مشکلات و خشونت علیه زنان به دلایلی گوناگونی از جمله نبود دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در برخی از ولایت‌ها، ترس از خانواده و اقارب، حیا و… اصلا ثبت نمی‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *