موج از اعتراضات مردمی و علما درمخالفت به پیمان امنیتی

شمار زیادی از مردم، علما، متفنذین قوی، دانشجوبان و شخصیت های فرهنگی کشور در اعتراض به تصویب احتمالی پیمان امنیتی کابل – واشنگتن در لویه جرگه مشورتی، مخالفت شان را اعلام کرده و این پیمان را در مغایرت با قوانین اسلامی و نافذه کشور دانستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روز گذشته گردهمایی ها و نشست اعتراض آمیز در چندین ولایت کشور از جمله در پایتخت برگزار شد.

آیت الله سید محسن حجت در گردهمایی‌ که در کابل برگزار شد گفته هرکی پیمان امنیتی با امریکا را امضا کند با خداوند و رسولش مخالفت کرده‌ وتداوم حضور نیروهای خارجی از هر لحاظ، به ضرر تمام مردم افغانستان است و نباید با آن، موافقت شود.

آقای حجت تاکید کرد که امضای پیمان امنیتی به لحاظ شرعی، سیاسی، دموکراسی و اخلاقی باید محکوم شود و مردم افغانستان نباید آن را بپذیرند و دین مبین اسلام به هیچ وجه به مسلمانان اجازه نمی دهد که زیر سیطره کافران زندگی و از آنها حمایت کنند.

این عالم دینی معتقد است که نیروهای خارجی در ۱۲ سال گذشته تمام ارزش های جامعه افغانی و اسلامی را با آنکه دارای مصونیت قضایی نبوده اند، پایمال کرده و به خانه های مردم  وارد شده و مردم بی گناه را در سراسر این کشور از بین بردند و در هر منطقه‌ای که خواسته اند، حملات هوایی انجام دادند.

وی معتقد است که اگر به نیروهای خارجی مصونیت قضایی داده شود، آنها هر کاری که در کشور بخواهند انجام خواهند داد.

به باور وی، اشتراک کنندگان در لویه جرگه مشورتی نمایندگان واقعی مردم افغانستان نیستند و کسانی هستند که توسط یک شخص دعوت گردیده و این مخالفت صریح با اصول دموکراسی است.

همچنین شورای علمای غزنی نیز مخالفت صریح خود را با مصئونیت قضایی عساکر امریکایی در کشور اعلام کردند و از علمایی که در جرگه مشتوری شرکت می کنند تقاضا کردند که این توافقنامه را امضا نکنند.

مولوی عبدالباری، عضو شورای علمای اهل سنت غزنی گفت: علمایی که در جرگه شرکت می کنند، اگر واقعا عالم باشند باید دستورات قرآن و اسلام را در این جرگه مطرح کنند و بر نظرات خود پافشاری نمایند.

وی افزود: چنانچه علما مصئونیت قضایی سربازان امریکایی را بپذیرند در واقع قوانین اسلامی را نفی کرده و قوانین دولت امریکا را پذیرفته اند که در این صورت این علما در تاریخ محکوم می شوند.

مولوی عبدالباری تصریح کرد: هرکس که در کشور مرتکب جرم شود و از قوانین آن سرپیچی کند، باید در داخل همین کشور هم محاکمه شود.

این عضو شورای علمای ولایت غزنی ضمن بیان دیدگاه دین اسلام درباره اتباع غیر مسلمان کشورهای اسلامی، گفت: اگر یک غیر مسلمان در جامعه اسلامی زند گی می کند مانند اهل هنود که در افغانستان زند گی می کنند، کاملا مصئونیت دارند و آبروی شان مورد احترام است از حقوق شهروندی مساوی مانند دیگران برخوردارند.

همچنین دانشجویان دانشگاه ننگرهار با برپایی تظاهراتی، مخالفت شان را با امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا اعلام کردند.

این تظاهرات که صبح روز سه شنبه در شهر جلال آباد راه اندازی شده بود، صدها تن از محصلان در آن اشتراک کردند و آنان از رئیس جمهور کرزی خواستند که پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکند.

با این حال شماری از جوانان صبح امروز )چهارشنبه) در سر پل کوته سنگی واقع غرب شهر کابل گردهم آمده و مخالفت شان را با امضای پیمان امنیتی و مصئونیت قضایی نیروهای خارجی در افغانستان، اعلام کرند.

لویه جرگه مشورتی قراراست فردا (پنج شنبه ۳۰ عقرب) درخیمه لویه جرگه شهر کابل به منظور گفت وگو و بحث روی پیمان امنیتی بعد سال ۲۰۱۴ کابل – واشنگتن با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر از نمایندگان مردم از ۳۴ ولایت کشور برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *