‎گرامیداشت از اولین سالروز درگذشت استاد قربانعلی عرفانی

‎از نخستین سالروز درگذشت استاد قربانعلی عرفانی رهبر حزب وحدت ملت افغانستان و نماینده مردم کابل در پارلمان، طی مراسمی ویژه امروز جمعه ( ۷ عقرب) در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این مراسم مقامات بلند پایه دولتی، رهبران احزاب سیاسی، نمایندگان مردم در پارلمان، شخصیت های سیاسی و فرهنگی و هزاران تن از مردم شرکت کرده بودند.

سخنرانان این مراسم ابعاد شخصیت استاد عرفانی را به بررسی گرفته و او را از بنیانگذاران جهاد و از شخصیت های مبارز کشور دانستند.

‎نخست پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به خوانش گرفته شد. رئیس جمهور در پیامش استاد عرفانی را یکی از بزرگان افغانستان و شخصیت ملی کشور خوانده و یکی از رهبران جهادی و از خدمت گزاران مردم در پارلمان عنوان کرد.

رئیس جمهور در پیامش گفته است که استاد عرفانی دارای شخصیت سنگین و متین بود، همبستگی ملی و وحدت میان مردم افغانستان از آرزوهای وی بود و در راستای وحدت مردم افغانستان تا آنجا تلاش کرد، که هوادارانش وی را معمار وحدت نامیدند.

‎همچنین «سرور دانش» معاون ریاست جمهوری ضمن بررسی کارنامه استاد عرفانی گفت که مرحوم استاد عرفانی در شرایطی دست به قلم برد و مبارزات سیاسی و فرهنگی را آغاز کرد که کشور در یک دوره خفقان به سر می برد.

به گفته معاون رئیس جمهور استاد عرفانی مرحوم حرکت ها و مبارزات سیاسی اش را با رویکرد فکری و فرهنگی آغاز کرد و این رویکرد تا آخر عمرش ادامه یافت. آقای دانش اخلاق انسانی و اسلامی و همگرایی و وحدت طلبی را از ویژه های مهم استاد عرفانی دانست.

‎معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش امنیت و صلح را از آرزوهای دیرینه مردم بر شمرده تاکید کرد که حکومت وحدت ملی در سطح ملی و بین المللی گام های ارزنده ای را در راستای بر آورده سازی این آرزوها برداشته است.

آقای دانش وحدت ملی را از نیازهای کنونی کشور دانسته تاکید کرد که نفاق قومی و قومگرایی چالش خطرناکتر از جنگ و نا امنی است.

وی گفت که قومی سازی مسائل روند حکومتداری را آشفته می سازد و نیز افزود که از اظهارات جنجال برانگیز و نومید کننده برخی از شخصیت ها اظهارتاسف می کند.

‎معاون رئیس جمهور گفت که متاسفانه در طول تاریخ افغانستان فزون خواهی ها وجود داشته و در حال حاضر نیز در بخش استخدام ها و انکشاف، عدالت رعایت نشده است. آقای دانش علاوه کرد که کاستی های موجود در حکومت وحدت ملی ناشی از کمکاری های این حکومت نه، بلکه میراثی است که از حکومت های گذشته به ارث برده است.

‎با این حال استاد «حاجی محمد محقق» معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان ضمن تسلیت نخستین سالیاد درگذشت استاد عرفانی و اتحاف دعا به ارواح شهدای کشور، استاد عرفانی مرحوم را اسوه تقوی و پرهیزگاری یاد کرد.

استاد محقق با بررسی تاریخ مبارزات عدالت خواهی و جهاد در کشور گفت که سابقه مبارزات استاد عرفانی به پیش از دوران کمونیزم بر می گردد و بدون شک که عرفانی مرحوم از پیشگامان تاریخ مبارزات عدالت خواهی و تاریخ پر افتخار جهاد و مقاومت مردم افغانستان است.

‎معاون ریاست اجرایی گفت که شخصیت های چون مرحوم عرفانی مبارزات شان را برای استقلال و تمامیت ارضی کشور آغاز کرد و با تحمل شرایط سخت و دشوار ملت افغانستان را به راه روشنی راهنمایی کردند.

محقق افزود که مرحوم عرفانی در دوران جهاد برای ایجاد وحدت، تلاش های چشمگیری نمود و دستاوردهای امروز، مرهون تلاش، خدمات و زحمات شخصیت های چون استاد عرفانی مرحوم است.

‎معاون ریاست اجرایی در بخش دیگری از سخنانش اوضاع جاری در کشور را بررسی گرفته گفت که اوضاع مطلوب نیست و جنگ در بسیاری از مناطق کشور کشانده شده است.

آقای محقق افزود که وحدت ملی و عدالت دو نیاز اصلی مردم و ضامن بقای کشور است. استاد تاکید کرد که شرایط فعلی کشور تقاضا می کند که همه دست بدست هم داده و با رعایت اصل عدالت در استخدام ها و انکشاف برای سلامت و بقای کشور کار نماییم.

وی تاکید کرد که نباید هیچ کسى در صدد حذف دیگرى باشد وأین کار عملى هم نیست ایشان علاوه کردند که اظهاراتی که به گونه ای برای مردم تشویش ایجاد می کنداز هر جانبى که باشد خلاف مصالح کشور است باید دقت شود.

‎همچنین داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی نیز استاد عرفانی مرحوم را رهبر خردمند، با تدبیر، متواضع و از بانیان جهاد در کشور دانستند.

داکتر عبدالله گفت: شرایط حاضر که مردم از آزادی های نسبی برخوردار اند آسان نبوده و نتیجه تلاشها، قربانی ها، و از خود گذری های بوده که شخصیت های ما در این زمینه هزینه کرده است.

آقای عبدالله نیز وحدت ملی و عدالت اجتماعی را از نیاز های اصلی جامعه دانسته تاکید که شخصیت های افغانستان باید هریک در تناسب به جایگاه شان در برابر ملت احساس مسئولیت نمایند.

رئیس اجرایی کشور افزود که اگر در رفتار رهبر یک کشور نشانی از تبعیض، نفاق و قوم گرایی دیده شود، مردم از آن دوری خواهند کرد.

‎سایر سخنرانان نیز ابعاد شخصیت مرحوم استاد عرفانی را به بررسی گرفته و استاد عرفانی را از رهبران تاثیر گذار جهاد و مقاومت مردم افغانستان یاد کردند.

قابل یاد آوری است که استاد قربانعلی عرفانی فرزند ابراهیم معروف به عادل در سال ۱۳۲۲ در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۹۴ در سن ۷۳ سالگی چشم از جهان فرو بست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *