امریکا: ۸۸ تن از زندانیان بگرام را آزاد نکنید

امریکا از دولت افغانستان خواسته است که ۸۸ زندانی زندان بگرام را که تهدید جدی امنیتی محسوب می شوند آزاد نکند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دو روز پیش کمیته رسیدگی به پرونده‌های زندانیان زندان بگرام، ۶۵۰ تن را به دلیل نبود دلایل کافی برای ثبوت فعالیت‌های تروریستی، آزاد کرد.

امریکا، چند ماه قبل اداره زندان بگرام را بعد از تنش‌های زیادی در روابط این دوکشور به دولت افغانستان واگذار کرد،  از آن پس مسئولیت نگهداری ۳ هزار و ۸۵ تن از زندانیان بگرام به دولت ا واگذار شد اما نگهداری ۶۰۰ زندانی افغان و پنجاه زندانی که از کشور های دیگر هستند، همچنان به عهده امریکا باقی ماند.

این ۸۸ زندانی از جمله زندانی‌هایی اند که مسئولیت آنها را دولت افغانستان دارد.

دیو لپن، یکی از سخنگویان نیروهای امریکایی در کابل گفته است: هیات بررسی زندانیان زندان بگرام فراتر از صلاحیت قانونی خود عمل کرده است و دستور آزادی افرادی را داده است که تهدید واقعی امنیتی اند و شواهد زیادی برای تحقیقات بیشتر در موردشان و یا هم به دادگاه کشاندنشان وجود دارد.

موضوع نگهداری از زندانی ها بین دولت افغانستان و نیروهای امریکایی از موضوع‌های حساس و چالش برانگیز در روابط دو طرف بوده است.

در سال ۲۰۱۲ وکلای زندانیان زندان بگرام، امریکا را متهم به نقض حقوق بشر کردند و ادعا کردند که در یک دهه گذشته افراد زیادی در این زندان شکنجه شده‌اند.

دولت افغانستان همواره بر این تاکید کرده که نیروهای بین‌المللی در افغانستان نباید کسی را بازداشت کند و زندان داشته باشند، دولت وجود بازداشتگاه و زندان تحت کنترل نیروهای خارجی را نقض حاکمیت خود می‎داند.

اما نیروهای خارجی گفته‌اند کسانی که در فعالیت‌های تروریستی دست دارند و جان این نیروها را به خطر می‌اندازند، باید بازداشت شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *