۵ کشورثروتمند جهان سیستم بهداشت شان خوب نیست!

1620312صندوق کامن ولث امریکا، سیستم بهداشت و درمان کشورهای ثروتمند را ارزیابی کرده و گزارش آخرین رده بندی آنها را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این صندوق وضعیت سیستم بهداشت یازده کشور را به بررسی گرفته و در میان آن ۵ کشور ثروتمند «نیوزیلند، ناروه، فرانسه، کانادا و امریکا» در وضعیت خوبی بهداشتی قرار ندارند.

براساس گزارشها در سال ۲۰۰۰ سازمان بهداشت جهانی، سیستم بهداشت و درمان ۱۹۱ کشور جهان را رده بندی کرده بود و از آن پس این سازمان این رده بندی را به روز نکرده است و در عوض، اکنون صندوق کامن ولث این رده بندی را بر اساس ۵ معیار انجام داده است.

صندوق کامن ولث روی کیفیت درمان، دسترسی، بهره وری، کمیت و شمار افراد زنده سالم کار کرده است که آخرین گزارش در سال ۲۰۱۴ منتشر شده و در مجموع فقط شامل ارزیابی ۱۱ کشور بوده است.

نیوزیلند:

در حالی که این کشور همسایه استرالیاست که در رده چهارم بهترین کشور قرار دارد، از لحاظ وضعیت بهداشت و درمان در وضعیت خوبی نیست و در رده آخر این رده بندی قرار گرفته است.

طبق اعلام بانک جهانی، این کشور ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی اش در سال ۲۰۱۴ را صرف هزینه های بهداشت و درمان کرده است.

ناروه:

ناروه نیز در ارائه خدمات درمانی به شهروندان بیمارش ضعیف عمل می کند. در این کشور بیماران به دلیل گرانی هزینه های درمان، به خدمات درمانی اولیه یا تخصصی دسترسی ندارند. این کشور ۹.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اش در سال ۲۰۱۴ را صرف هزینه های بهداشت و درمان کرده است.

فرانسه:

اگرچه این کشور در سال ۲۰۰۰ در رده بندی سازمان بهداشت جهانی در رتبه اول قرار داشت، اما در حال حاضر رتبه پایینی دارد. این کشور ۱۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اش در سال ۲۰۱۴ را صرف هزینه های بهداشت و درمان کرده است.

کانادا:

به رغم اینکه این کشور به بهشت اجتماعی با وجود خدمات درمانی رایگان معروف است، اما با ارزیابی سایر معیارها در رده خوبی قرار نگرفته است. این کشور ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی اش در سال ۲۰۱۴ را صرف هزینه های بهداشت و درمان کرده است.

ایالات متحده امریکا:

ایالات متحده امریکا همچنان در بین کشورهای ثروتمند جهان در جایگاه پایین قرار دارد و این سیر نزولی همچنان ادامه دارد. این کشور ۱۷.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی اش در سال ۲۰۱۴ را صرف هزینه های بهداشت و درمان کرده است.

Author

About Author