۵ هزار نهال در چهار ولایت شمال شرق کشور غرس می‌شود

مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در شمالشرق کشور می گویند، برای سرسبزی بیشتر و احیای جنگلات در ولایت های شمال شرقی پنج هزار نهال مثمر و غیرمثمر را در دوهزار جریب زمین غرس می کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «محمدغلام ملاخیل» مسوول پروژه ملی و باغداری در زون شمالشرق می گوید، در دور کمپاین خزانی نهال شانی پنج هزار نهال مثمر و غیر مثمر از سوی وزارت زراعت در ولایت های بغلان، کندز، تخار و بدخشان غرس می شود.

به گفته آقای ملاخیل، حوزه شمالشرق در رشد درختان از اقلیم و هوای خاصی برخوردار است و پس از دو سال با رشد این نهال ها چهره این ولایت ها سبز خواهد شد.

به گفته وی ۵۰۰ هزاز نهال در ۲هزاز جریب زمین این ولایت ها از طریق کمپاین نهال شانی خزانی غرس می شود و این کمپاین از منطقه کیله گی ولسوالی دوشی آغاز شده است.

این مسوول وزارت زراعت می گوید ۲۰ملیون افغانی از طریق وزارت،آبیاری و مالداری درین کمپاین هزینه می شود.

در عین حال سالم خان مدیر ترویج ریاست زراعت ولایت بغلان می گوید، با به ثمر رسیدن نهال های غرس شده در وضعیت اقتصادی باغداران نیز پیشرفت مثبتی رونما می گردد.

وی از باغداران می خواهد که درنگهداری و پرورش این نهال ها کوشا باشند.

محمدعظیم یکتن از باغداران بغلان می گوید، ازینکه این نهال ها اصلاح شده است نسبت به درختان محیطی حاصلات بیشتری می دهد.

با آغاز جنگ ها و خشکسالی های گذشته بخش بزرگی از جنگلات در ولایت های شمالشرقی از بین رفته است و همچنان جنگلات کوهی بنابر بی توجهی حکومت و مردم قطع و از بین رفته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *