۳۴۰۰ کیلو متر خط آهن در افغانستان ساخته می شود

نجیب الله اوژنگ؛ وزیر فواید عامه کشور می گوید: براساس پیش بینی های این وزارت ۳ هزار و ۴۰۰ کیلو متر خط آهن طی ۱۳ سال آینده در افغانستان ساخته می شود.

وزیر فواید عامه کشور صبح روز گذشته (یکشنبه ۲۶ جوزا) به منظور گفتگو با مقامات ولایت بلخ و چگونگی پروژه های جدید خط آهن از تاجیکستان به افغانستان وارد شهر مزارشریف شد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا) در این سفر آقای اوژنگ با عطامحمد نور والی بلخ، جمعه خان ظهوراف معین وزارت نقلیه کشور تاجیکستان و هیاتی از بانک آسیایی دیدار و گفتگو کرده است.

وزیر فواید عامه در جمعی از خبرنگاران گفت: یگانه راهی که می تواند مردم افغانستان را از لحاظ داشتن ترانسپورت قوی با کشور های خارجی وصل نماید، ایجاد جاده های سراسری، خط آهن و خطوط هوایی می باشد.

وی خاطرنشان کرد که بدون شک کشورهای همسایه افغانستان بیشتر به خط آهن ضرورت دارند، آنانی که مخالف رشد و ترقی در این کشور هستند، نیز به این نتیجه رسیده که بدون خطوط ترانسپورت از طریق افغانستان راه های دیگر وجود ندارد که به سایر کشور های همسایه افغانستان ارتباط ترانزیتی داشته باشند.

او گفت، افغانستان در زمان جاده ابرایشم مرکز تجارت جهان بود و اما حال وقت آن رسیده است تا از فرصت های پیش آمده استفاده کرده سیستم ترانسپورت راه آهن ایجاد کنیم.

وزیر فواید عامه افزود: براساس پیش بینی ها تکمیل پروژه خط آهن در افغانستان به امتداد ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر، ۱۳ سال را در بر می گیرد.

 

آقای اوژنگ تاکید کرد بر اساس توافقات که میان مقامات تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان صورت گرفته، یک خط راه آهن از کشور ترکمنستان به افغانستان کشیده می شود که هم اکنون کار عملی آن آغاز شده و مطالعات هیأت تخنیکی تاجیکستان نیز در باره امتداد راه آهن در مزار شریف آغاز شده است.

وی گفت: طول راه آهن از طرف تاجیکستان به شیرخان بندر – مزارشریف – اندخوی – آقنه ۴۹۰ کیلومتر می رسد که از بودجه سه کشور افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان به کمک جامعه بین المللی به خصوص بانک انکشاف آسیایی ساخته می شود.

نجیب الله اوژنگ افزود: مطالعات تخنیکی راه آهن از مزارشریف الی اندخوی آغاز شده  و همچنین ۳۰ کیلومتر از  بندر آقنه الی اندخوی به کمک کشور ترکمنستان ساخته می شود.

با این حال عطامحمد نور والی بلخ گفت: با ایجاد خط آهن ضمن انتقال کالا های تجارتی شما ر زیاد از مردم مصروف کار می شوند، از سویی هم کشورهای روسیه، تاجکستان، افغانستان، حوزه خیلج فارس، اروپا، جنوب آسیا و اقیانوسیه توسط این خط با هم وصل می شوند.

وی، یاد آورشد که کالاهای تجارتی هم اکنون از طریق کشتی از اروپا به مدت ۲۵ روز به مزار شریف می رسد و با ایجاد خط آهن این کالاها در ۱۲ روز، آن هم به نرخ ارزان به مزارشریف خواهد رسید.

همچنین جمعه خان ظهوراف از تاجیکستان گفت: متخصصین تخنیکی کشورش جهت تبادل نظر با متخصصین افغانستان به ولایت بلخ سفر کرده اند تا یک راه بهتر را برای ایجاد خط راه آهن میان کشورها بسنجند.

وی گفت: به نظر میرسد که راه بندر آقنه، اندخوی مزارشریف – کندز- شیرخان بندر و تاجیکستان طولانی است و سال های زیاد را در برمی گیرد تا این خط ها با وصل شود.

این در حالی است که مطالعات امتداد راه آهن مزارشریف به کابل و لوگر همچنان ادامه دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *