یک گروه وابسته به القاعده، عامل بمب گذاری درلبنان

تحقیقات اولیه درباره بمب‌گذاری اخیر در لبنان نشان می‌دهد که یک گروه وابسته به القاعده عامل این انفجار بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل پرس تی وی،  ائتلاف ۱۴ مارس لبنان، جنبش مقاومت حزب‌الله را به دست داشتن در انفجار موتر بمب‌گذاری شده که به کشته شدن محمد شطح، وزیر مالیه سابق این کشور در بیروت منجر شد، متهم کرده است.

با این وجود، نتایج تحقیق اولیه درباره این انفجار، در روزنامه لبنانی السفیر منتشر شد از حزب‌الله رفع اتهام کرد.

 این در حالی است که نیروهای امنیتی لبنان از دستگیری ۲ مرد خبر می‌دهند که به گفته آنان اعتراف کردند که چند ماه قبل پس از سرقت یک موتر آن را به محل استقرار یکی از رهبران گروه «فتح الاسلام» در شهر صیدون در جنوب لبنان منتقل کردند و این گروه از وابستگان القاعده به شمار می‌رود.

 نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان پس از دیدار با اعضای شورای عالی دفاعی لبنان خواهان تشکیل فوری دولت وحدت ملی شد و گفت این انفجار ثبات لبنان را هدف گرفته بود.

 میقاتی افزود :«این انفجار ثبات لبنان را هدف قرار داد، اکنون زمان تسویه حساب بر سر اختلافات سیاسی و اتهام‌زنی نیست از سرگیری اعتماد بین احزاب مختلف به یک اولویت تبدیل شده است.

 وی تاکید کرد :«ما برای پایان دادن به این بحران و تشکیل دولتی که همه جناح‌ها را دربرداشته باشد باید به گفتگو بازگردیم.»

 با توجه به این‌که گزارش نهایی ترور این سیاستمدار ارشد لبنانی هنوز منتشر نشده است اما تحلیلگران تایید می‌کنند که نتیجه آن به رد اتهامات ائتلاف ۱۴ مارس بر ضد حزب‌الله منجر خواهد شد.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت بمب‌گذاری اخیر را بر عهده نگرفته است و این انفجار در نزدیکی پارلمان لبنان و مقر ائتلاف ۱۴ مارس در مرکز بیروت روی داد.

 محافظ شطح و دست‌کم ۳ نفر دیگر نیز در این انفجار کشته و بیش از ۷۰ نفر نیز زخمی شدند.

 شطح که از چهره‌های شاخص ائتلاف ۱۴ مارس بود سابقه فعالیت به عنوان مشاور سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان را نیز در کارنامه خود داشته است.

 پایتخت لبنان در چند ماه گذشته با چند حمله بمب‌گذاری خونین مواجه بوده چنانچه  در اثر وقوع ۲ انفجار در نزدیکی سفارت ایران در جنوب بیروت در ماه نوامبر نیز دست‌کم ۲۳ نفر از جمله ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی سفارت ایران کشته شد و بیش از ۱۴۰ نفر نیز زخمی شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *