یک معاون زن برای والی های کشور

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

کابینه افغانستان تصمیم گرفت که برای هر ولایت کشور یک زن به عنوان معاون والی تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت زنان بر اساس یک پیشنهاد از کابینه دولت خواسته بود تا برای هر ولایت کشور یک زن به عنوان والی تعیین گردد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در نشست خبری امروز (١۶سرطان) اظهار داشت که کابینه دولت با این پیشنهاد وزارت زنان موافقت کرده است.

وی اظهار داشت که بر اساس تائید کابینه، یک زن برای تمام ولایت های کشور به عنوان معاون والی تعیین خواهد شد.

کابینه در حالی پیشنهاد وزارت زنان برای حضور یک زن به عنوان معاون والی را تائید کرده است که پیش از این دکتور عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی وعده کرده بود که برای هر والی یک معاون زن تعیین خواهد شد.

بر این اساس، قرار است تا اداره ارگان های محلی برای حضور زنان به عنوان معاون والی، بست های جدید ایجاد کند.

ثبت دارایی اعضای بلندرتبه دولتی

در عین حال، کابینه دولت در نشست امروز خود فیصله کرد تا دارایی همه اعضای کابینه، والیان، اعضای شورای ملی و معاونین بلندرتبه دارایی ‌های ‌شان را در خلای سه هفته آینده ثبت کنند.

صدیقی اظهار داشت که به وزارت مالیه نیز دستور داده شده تا این روند را به صورت واضح تحت نظر داشته باشد.

سخنگوی ریاست جمهوری تصریح کرد که وزارت مالیه صلاحیت دارد که در صورت عدم تکمیل این روند، معاشات افراد مشخص و شامل این روند را قطع کند.

کابینه در حالی این تصمیم تکراری را بازهم می گیرد که برنامه های مشابه پیش از این ناکام بوده و شماری از اعضای بلندرتبه دارایی شان را ثبت نکرده و یا خودداری کردند.

بازداشت خبرنگار یا کارمند دولت؟

برخی رسانه ها امروز از بازداشت شخصی به نام محبوب حکیمی گزارش دادند که گفته می شد یک خبرنگار در زابل است.

اما صدیقی اظهار داشت؛ معلوماتی که با وی شریک شده نشان می دهد این شخص، کارمند ارشاد و حج اوقاف ولایت زابل بوده و خبرنگار نیست.

به گفته وی، آقای حکیمی مامور رسمی حکومت افغانستان است و هیچ کسی حق توهین به دیگران را ندارد و مطابق قانون با وی برخورد می شود.

کمک های سوال برانگیز عربستان

دفتر ریاست مجلس سنای کشور روز گذشته در اعلامیه گفته بود که نماینده عربستان سعودی در دیدار با فضل الهادی مسلم یار، رئیس این مجلس وعده ساخت یکصد مدرسه و یک باب شفاخانه یکصدبستر را داده است.

ساخت این مدارس به مکان های دینی و مدارس دینی تشبیه شده و نسبت به آن واکنش های زیادی از سوی فعالان مدنی، خبرنگاران و کارشناسان ابراز شد.

اما صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به این خبر گفت که در ترجمه این مطلب که به عربی بوده، اشتباه صورت گرفته و منظور ساخت یکصد باب مکتب بوده است که از سوی وزارت معارف نظارت می شود.

به گفته وی، سعودی یکی از متحدین افغانستان است و در کنار مردم بوده و بسته های کمکی آنها باعث شده تا حکومت افغانتستان در عملی شدن پروژه های انکشافی موفق تر باشد.

فساد در گمرکات

با آن هم سخنگوی ریاست جمهوری در مورد فساد در گمرکات و مبارزه با آن، اظهار داشت که اجراات خوبی در دو هفته گذشته در این راستا صورت گرفته است.

وی تصریح کرد که رئیس جمهور به صورت جدی به دنبال این است که ریشه های اصلی فساد درگمرکات ردیابی شود که اگر اشخاص و سیستم ها است؛ اصلاح شود.

صدیقی تاکید کرد که در مبارزه با فساد تلاش جدی صورت گرفته و می گیرد و با توجه به انتقادها، مبارزه با فساد در افزایش عواید یکی از اولویت های رئیس جمهور است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *