یک فرمان دیگر رئیس جمهور رد شد

parlmientمجلس نماینده گان هشتمین فرمان تقنینی رئیس جمهور را با اکثریت آرا رد کرد؛ اما دادن امتیاز برای اعضا آکادمی علوم را تائید نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این فرمان امروز (شنبه ۵جدی) از سوى کمیسیون امور تقنین به مجلس عمومى ارائه شد.

قاضی نذیر احمد حنفى، رییس کمیسیون تقنین در حالی که هیچ جزئیاتی از مواد فرمان نداد، اظهار داشت که این فرمان برای تعدیل در شماری از ماده هاى قانون انتخابات صادر شده بود.

وی افزود که بر اساس قانون اساسی، مجلس نماینده گان نمی تواند در سال آخر کاری، بالای قانون انتخابات بحث کند.

بر اساس گفته های قاضی حنفی، در صورتى که قانون انتخابات موجود باشد، رییس جمهور نمى تواند، فرمان تقنینى صادر کند.

در عین حال، شماری از نماینده گان معتقد بودند که بر اساس قانون اساسی، این فرمان نباید در سال آخر دوره تقنین، در اجندای مجلس قرار گیرد.

با این حال، این فرمان به رایگیری گذاشته شده و از مجموع ۱۲۸ عضو حاضر در مجلس، ۱۱۳ تن رای به رد آن داده و یازده تن رای موافق داشتند؛ در پایان نیز این فرمان با اکثریت آرا، رد شد.

طبق قانون اساسی، انتخابات مجلس نماینده گان باید در ماه هاى ثور و یا جوزای سال روان برگزار و دور جدید مجلس آغاز به کار می ‌کرد؛ اما ریاست جمهورى تشخیص داد که به دلیل مشکلات تخنیکی و مالی؛ کار مجلس فعلی ادامه یابد.

پیش از این نیز، مجلس نماینده گان فرمان رییس جمهور در مورد هفت ماده بسته پیشنهادى کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را نیز در تاریخ ۳۰ قوس رد کرده بود.

مجلس نماینده گان تا حال، هشت فرمان تقنینی رئیس جمهور را رد کرده است.

در عین حال، اعطای امتیاز مالی در کنار معاش ماهانه اعضای آکادمی علوم با اکثریت آرا تائید شد.

به گفته ناصر اصولی، رئیس کمیسیون تحصیلات عالی مجلس، این کار به خاطر قدردانی از زحمات اعضای آکادمی علوم در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت که در جدول معاشات آکادمی علوم که از سوی حکومت تشکیل شده است، معاون محقق معاشی برابر با ۲۵هزار افغانی، محقق معاشی برابر با ۳۶ هزار افغانی، معاون سرمحقق معاشی برابر با ۵۰ هزار افغانی و سرمحقق نیز معاشی برابر با ۶۵ هزار افغانی دریافت می کند که امتیاز در نظر گرفته شده در کنار این معاشات به اعضای آکادمی علوم تعلق می گیرد.

Author

About Author