یک‌ میلیون دالر هزینه هر بار شلیک موشک “چوب جادو”

E7159479-63F0-485B-AE03-F5343CFB0251_cx0_cy5_cw0_mw1024_s_n_r1

پایگاه خبری اسرائیلی معاریو نوشت هزینه شلیک هر موشک از سامانه جدید “شارویت کسامیم” موسوم به چوب جادو یک میلیون دالر برآورد می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از پایگاه خبری “معاریو” وزارت جنگ رژیم اسرائیل و آژانس پدافند موشکی پنتاگون چندی پیش آخرین مرحله‌ آزمایشات سیستم دفاع ضد‌هوایی “شارویت کسامیم” موسوم به”چوب جادو” را به اتمام رساندند که هدف اصلی این سامانه ضدموشکی جدید، مبارزه با موشک ‌های میان ‌بردی است که از تسلیحات اصلی حزب‌الله به شمار می‌روند.

براساس این گزارش، چنانچه قیمت یک موشک ره ‌گیریکه در سیستم پدافند هوایی “گنبد آهنین” استفاده می‌شود،۷۰هزار دالر باشد، هزینه‌ احتمالی موشک سامانه‌ “چوب جادو” یک میلیون دالر برآورد می شود واین بدان معناست که با هر۱۵۰ موشکی که به هر دلیلی به سوی سرزمین های اشغالی پرتاب شود، یک درصد از بودجه ۱۴.۴ میلیارد دالری اسرائیل صرف دفاع وشلیک های این سامانه خواهد شد.

کارشناسان نظامی بر این باورند که اگر ارتش اسرائیل دارای تجهیزاتی هم‌ چون گنبد آهنین که هزینه ای چند صد میلیونی صرف آن شده ونیز توپ های لیزری و آخرین نوآوری ها در صفحات نمایش لیزری و تجهیزات پیشرفته سایبری است .

پس چرا موشک هایی که به ازای هر کدام آن، صدها هزار دالر هزینه می شود، قادر به شکست موشک های ابتدایی و چند صد دالری نیست؟

بر این اساس پیش بینی می شود که هر موشک حزب الله اگر بدون هدف‌ گیری به سوی اسرائیل پرتاب شود حداقل خسارتی که ممکن است برای اسرائیل به همراه داشته باشد، از بین رفتن یک موشک یک میلیون دالری است .

هزینه‌ ای که از جیب مالیات دهندگان اسرائیلی و در شرایط سخت اقتصادی پرداخت می‌شود به گونه ای که اگر حزب الله بخواهد براساس توان موشکی خوداسرائیل را مورد حمله قرار دهد، اسرائیل باید تمام داری های مردم خود را صرف خرید موشک کند.

Author

About Author