یوناما از کارکرد اصلی اش فاصله گرفته است

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از سال ۲۰۰۲ فعالیتش در افغانستان آغاز شد و هدف اصلی فعالیت آن، حمایت از صلح، تقویت حکومتداری، هماهنگی بین افغانستان و جامعه جهانی می ‌باشد.

این نهاد با داشتن ۱۲۱۱ کارمند پس از توافقات «بن» در تطبیق همان موافقتنامه با حکومت افغانستان همکاری می کند و قرار است ماموریت اش در ماه سپتمبر ۲۰۱۹ به پایان برسد.

اما گویا این نهاد تصمیم گرفته است که در آخرین سال و ماه های حضورش، در محور اصلی فعالیت هایش فراتر رفته و به امورات داخلی کشور نیز مداخله کند.

در ابتدای هفته روان، نامه ای از یوناما به کمیسیون مستقل انتخابات می رسد مبنی بر اینکه، مولانا عبدالله، کمیشنر این کمیسیون با یکی از کارمندان برخورد فیزیکی داشته و به مذهب و قومش دشنام داده است.

این نامه که بعداً یوناما اعلام کرد، قرار نبوده رسانه ای شود، به رهبری کمیسیون ارسال شده و با واکنش های جدی روبرو شد که مولانا عبدالله در پیوند به آن نامه ای به سرمنشی سازمان ملل نوشته و خواهان پیگیری جدی قضیه شد.

نامه یوناما به کمیسیون از آنجا مداخله دانسته می شود که مولانا عبدالله در روزهای فعالیتش در کمیسیون بارها و بارها حقایق را افشا کرده و یکی از موانع اصلی بر سر شمرده نشدن آرای بدون بایومتریک بود.

مداخله یوناما در روند انتخابات ریاست جمهوری به همین موضوع بسنده نمیکند؛ زیرا فایل صوتی ای مربوط به یکی از اعضای دسته انتخاباتی «دولت ساز» به رسانه ها درز کرد که از وجود چینلی در این نهاد سازمان ملل پرده برداشت که به سود این دسته انتخاباتی کار میکند.

در عین حال، یوناما بعد از روبرو شدن با واکنش های جدی، در نامه ای دیگر تحت عنوان «بی طرفی مطلق یوناما در حمایت از روند انتخابات»، بر مداخله آشکارش مهر تائید زده است.

در این نامه آمده است که «منحیث بخشی از ماموریت محوله اش از جانب شورای امنیت ملل متحد و بر مبنای تقاضای مسئولین افغان، یوناما از نهادهای انتخاباتی افغانستان و اجرات شان جهت مدیریت انتخابات با اعتبار حمایت می نماید».

همچنین گفته شده است که به تاسی از ماموریت یوناما برای مشوره دهی به ادارات انتخاباتی افغانستان، هدف از فرستادن این نامه حمایت و پاسداری از شفافیت امور کمیسیون مستقل انتخابات و احترام به قانون انتخابات می باشد.

یوناما یک بار دیگر تاکید کرده است که این نهاد بی طرفی مطلق خویش را در حمایت از ادارات انتخاباتی افغانستان حفظ می نماید و به قانون انتخابات کشور و تمامی تلاش ها برای مبارزه با تقلب احترام می گذارد.

اما این روند ثابت می سازد که یوناما به صورت واضح در امور داخلی افغانستان دخالت کرده و پا را فراتر از ماموریت و هدف اصلی اش گذاشته است.

مداخله یوناما که به نوعی عدم استقلالیت کمیسیون انتخابات را برجسته می سازد، مردم را نسبت به آینده انتخابات ریاست جمهوری ناامید ساخته است.

به هر حال اقدامات تازه یوناما به صراحت نشان داده که هر نهادی به دنبال اهداف خودش بوده و ممکن است در هر چیزی معامله ای انجام دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *