یا صلح یا جنگ؟

141211072028_ashraf_ghani_640x360_epa_nocreditرئیس جمهور کشور در مورد گفتگوهای صلح و حضور طالبان دو راه را پیش کرده و گفت که آن عده از طالبان که راه گفتگو و صلح را پیش نگیرند، با نیروهای امنیتی روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور بعدازظهر امروز (۱۰جدی) در کنفرانس خبری حضور یافته و اظهار داشت که طالبان در حال حاضر چند گروه شده اند.

به گفته وی، شماری از گروه ‌های طالبان از طریق گفتگوها به صلح خواهند پیوست و برخی از طرق دیگر که این راه نیز روبرو شدن با نیروهای امنیتی است.

رئیس جمهور اظهار داشت که برای طالبان دو راه بیشتر وجود ندارد، انتخاب برای صلح و یا انتخاب برای جنگ.

رئیس جمهور غنی اظهار داشت که تمام راه های دعوت از طالبان (گفتگو یا جنگ) در چهارچوب نقشه راه با پاکستان مشخص خواهد شد و بر اساس آن نیز عمل می شود.

موصوف افزود که اولین نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برای تعیین نقشه راه، در اسلام آباد و نشست دوم آن در افغانستان برگزار خواهد شد که در این نشست معین سیاسی وزارت امور خارجه اشتراک خواهد کرد.

در عین حال، رئیس ‌جمهور غنی به انرژی اشاره کرده و گفت که موقعیت افغانستان به شکلی است که باید به یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان انرژی تبدیل شود.

وی اظهار داشت که افغانستان از راه آذربایجان – گرجستان و آذربایجان – ترکیه به اروپا وصل خواهد شد و این امر نیازمند این است که خودکفا باشیم.

به باور رئیس جمهور تا زمانی که به کمک های خارجی وابسته باشیم، نمی توانیم خودکفا شویم.

با این حال، آقای غنی اظهار داشت که باید از اتکا به یک یا دو کشور همسایه بیرون شویم و به دیگر کشورهای جهان نیز وصل باشیم تا به سمت خودکفایی برویم.

بر اساس معلومات رئیس جمهور، در ماه حمل سال آینده دو برنامه اساسی از جمله اتصال راه آهن ترکمنستان و لوله نفت این کشور به بندر آقینه است که ما را به دیگر کشورهای جهان وصل می سازد.

آقای غنی بیان داشت که با مدیریت درست می توان از این امکانات در برنامه های مهم اقتصادی استفاده کرد.

از سوی دیگر، وی داعش را یک چالش اساسی برای تمام دنیا دانسته و اظهار داشت که نیروهای امنیتی توان مقابله با این گروه و دیگر گروه های تروریستی را دارند.

Author

About Author