تشکیل حکومت وحدت ملی راه حل بحران افغانستان است

یان کوبیش فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت که تشکیل حکومت وحدت ملی یگانه گزینه برای جلوگیری از بروز کشمکش‌ داخلی و بروز بحران در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای کوبیش از طریق یک کنفرانس ویدیوئی در جلسه شورای امنیت افغانستان در مورد “پیشرفت‌ها و چالش‌های” کوتاه مدت و درازمدت افغانستان و تحولات انتخاباتی صحبت کرد.

وی تاکید کرد که “هیچ راهی بهتر از تشکیل حکومت وحدت ملی با رئیس جمهوری منتخب و مورد تایید کمیسیون انتخابات در همکاری با رئیس شورای اجرائیه جدید نیست.”

آقای کوبیش وضعیت کنونی افغانستان را بحرانی توصیف کرده و گفته است که به خاطر بن‌بست انتخاباتی کنونی در افغانستان نتوانسته که در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل حضور فیزیکی داشته باشد.

او در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که “دولت وحدت ملی بازنده ندارد” و افزود اگر تا زمان اعلام نتیجه نهائی انتخابات توافقی بر سر اختلاف انتخاباتی به دست نیاید، امکان بروز تحرکات جدید نیرومند و حتی وقوع جنگ موجود است.

در متن بیانیه‌ آقای کوبیش که از سوی دفتر یوناما در کابل منتشر شده، به نقل از او آمده که تمام گزینه‌های دیگر یا افغانستان را با خطرهای شدید مواجه می‌کند و یا سبب تضعیف قانون اساسی می‌شود.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفته که بن‌بست طولانی انتخاباتی در افغانستان در “رکود اقتصادی و افت چشمگیر درآمدهای این کشور” نقش داشته و این کشور برای رویارویی با مخالفان مسلح نیازمند استقرار دولتی جدید است.

آقای کوبیش همچنین از “تلاش‌ها برای اخلال و تسلط در سراسر کشور توسط گروه‌های شورشی داخلی در همکاری با گروه‌های تروریستی بین‌المللی” هشدار داد و گفت که همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی، نیروهای امنیتی افغانستان به پشتیبانی نیازمند دارند.

تلاش قوای سه گانه برای رفع مشکلات و رسیدن  به تشکیل حکومت وحدت ملی

رهبران جهادی افغانستان  و مسئولان قوای سه گانه در تلاش هستند تا  با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدار کنند و دو طرف را برای تشکیل دولت وحدت ملی برای رسیدن به نتیجه‌ای “فوری و سریع” کمک کنند.

روسای قوای سه‌گانه و شماری از بزرگان جهادی روز گذشته با حامدکرزی رئیس جمهوری کشور در ارگ دیدار کردند.

براساس اعلامیه ریاست جمهوری، آقای کرزی این نشست را برای بحث در مورد انتخابات ریاست جمهوری با حضور بزرگان جهادی و سران قوای سه گانه دولت برگزار کرد.

رهبران جهادی در این نشست تاکید کردند که برای رسیدن به توافق سیاسی نهایی قبل از اعلام نتیجه انتخابات باید هر چی زودتر با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفتگو کنند.

در این نشست صبغت الله مجددی، سید احمد گیلانی، عبدالرب رسول سیاف، معاونین ریاست جمهوری، قاضی القضات، روسای دو مجلس شورای ملی و برخی دیگر از بزرگان کشور حضور داشتند.

براساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، دراین نشست  تصمیم بر آن شده تا بزرگان حاضر در جلسه، امروز (جمعه ۲۷ سنبله)  با هر دو نامزد ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرده و برای رسیدن به یک نتیجه فوری و سریع با آنها همکاری کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *