گلبدین حکمتیار جوانان افغان را به جنگ یمن میفرستد

hekmatyarبسیاری از جوانان در افغانستان پس از ثبت نام به عربستان سعودی فرستاده می شوند تا از انجا به جنگ علیه مردم یمن فرستاده شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه؛ بی بی سی، با برخی از جوانان که اعضای خانواده انها و یا هم دوستان شان به جنگ یمن رفته، مصاحبه کرده و مصاحبه شوندگان می گویند که ده ها تن آماده رفتن به عربستان سعودی هستند.

ظاهرا این گفتگو در یکی از مناطق شرقی افغانستان صورت گرفته و مصاحبه شوندگان می گویند که دوستان شان پس از ثبت نام به بهانه زیارت حج به عربستان و از انجا به یمن فرستاده شدند.

در این گزارش آمده است که در حال حاضر ده ها تن خود را ثبت نام کرده و قرار است به زودی به عربستان بروند.

گفته شده پروسه استخدام و انتقال آنها با حمایت عربستان سعودی صورت می گیرد، کشوری که یک طرف جنگ در یمن است و ائتلاف به رهبری این کشور علیه مردم یمن را در کنترول دارند، می جنگد.

یک تن از جوانان که قرار است به عربستان برود می گوید که از خانواده او شش تا هفت نفر و از قریه شان از چهل تا پنجاه نفر به عربستان و از انجا به یمن رفته و قرار است خود او نیز تا چند روز دیگه این راه را برود.

جوان دیگری می گوید که به او گفته شده، قبله مسلمانان در خطر است و برای حفاظت از مکه مکرمه تا یک ماه دیگر به جنگ یمن می رود.

همچنان شماری از جوانان دیگر، برای جنگ با حوثی‌ها از افغانستان به عربستان آمادگی گرفته اند. حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در انتقال این جوانان به عربستان و از آنجا به جنگ یمن نقش عمده دارد.

حاجی کشمیر خان از فرماندهان این حزب در مصاحبه با بی بی سی گفته است که برای کمک به عربستان پیشنهاد شده که به جنگ یمن نیرو بفرستد.

حزب اسلامی سابقه طولانی به اعزام جوانان از افغانستان به جنگ در خارج از کشور دارد و این طور به نطر می رسد که روابط ریاض با گلبدین حکمتیار هنوز هم به قوت خودش مانند سابقه باقیست.

وزارت خارجه کشور تا هنوز در باره این گزارش واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که دولت افغانستان در جنگ یمن از هیچ جناحی حمایت نکرده، در حالیکه ائتلافی از چندین کشور به رهبری عربستان علیه حوثی ها تشکیل شده است.

گفته شده که در جنگ یمن صدها نفر کشته و هزاران نفر دیگر بی خانه و مناطق اصلی شان را ترک کرده اند.

برخی کارشناسان می گویند که جنگ یمن و سوریه جنگ میان کشورهای قدرتمند است و افغانستان باید در این جنگ بی طرفی خود را حفظ کند.

همزمان این کارشناسان می گویند که کشورها و احزاب قدرتمند اسلامی مردم را فریب داده و با سوء استفاده از کلمات (منافع اسلام و قبله مسلمانان در خطر است) جوانان را به جنگ های نیابتی می فرستند.

Author

About Author