گزارش خطرناک از حضور القاعده در سوریه

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – تروریسم

فرانسه و انگلیس اعلام کردند به منظور رصد نیروهای جهادی که برای جنگ با افراطیون به سوریه می روند و پس از بازگشت به موطن خود به تهدید امنیتی تبدیل می شوند، همکاری اطلاعاتی خواهند داشت.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه پس از ملاقات با «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس گفت برای رصد تحرکات این افراد یک کمیته نظارتی مشترک تشکیل خواهد شد.

لندن و پاریس نگران این مسئله هستند که گروههای افراطی با بهره گیری از جنگ سه ساله سوریه، افراد جوان را در انگلیس و فرانسه به استخدام خود درآوردند و به منظور اجرای حملات تروریستی در زمان بازگشت به موطن شان، آموزش دهند.

کامرون و اولاند خبر چنین توافقی را پس از ملاقات شان در پایگاه هوایی «برایز نورتون» در اکسفورد شایر در جنوب انگلیس اعلام کردند. کامرون گفت: «ما نگران تهدید ناشی از تروریسم برکشورهای خودمان به سبب ادامه جنگ در سوریه هستیم.»

وی افزود: ما توافق کردیم برای مقابله با این خطر امنیتی از ناحیه اتباع انگلیسی و فرانسوی که برای جنگ با افراطیون به سوریه سفر می کنند،‌ همکاری کنیم.

به گفته اولاند تاکنون ۷۰۰ فرانسوی برای جنگ در سوریه به این کشور سفر کرده اند.

اما این نگرانی باعث نشده است که آنها از حمایت پنهان آموزشی، مالی و تسلیحاتی خود نسبت به تروریست های سوری چیزی کم کنند. این نکته بسیار مهم است که اروپایی ها از خطر تروریسم در سوریه نگران شده اند اما حاضر نیستند که دست از حمایت زا تروریسم عریانی که در سوریه وجود دارد بردارند.

همچنین براساس برآورد مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی در کالج کینگ لندن ، بین ۲۰۰ تا ۳۶۶ تبعه انگلیسی برای جنگ به سوریه رفته اند.

کامرون و اولاند گفتند همچنان به یافتن راه حل سیاسی جنگ داخلی سوریه پایبند هستند و از جامعه جهانی خواستند تلاش های انسان دوستانه شان را افزایش دهند.

نکته ای که در این میان اهمیت دارد این است که اروپا همچنان سرگرم این راهبرد اشتباه است که به نوعی میان عدم تقویت تروریسم در سوریه و سرنگونی بشار اسد جمع کند. این راهبرد مبتنی بر تلاش برای فرار از این واقعیت است که بشار اسد امروز یکی از بزرگترین مبارزان با تروریسم در سراسر جهان است و امروز اگر او در سوریه نباشد تقریبا هیچ کس دیگری وجود ندارد که بتواند حتی اندکی سوریه را مهلکه تروریسم دور کند.

اروپا و امریکا به رغم همه تلاش هایی که انجام داده اند هنوز نتوانسته اند میان معارضه سوری و گروه های تروریستی تفکیک کنند. علت این نیست که آنها به اندازه کافی در این مورد تلاش نکرده اند بلکه علت این است که اساسا در محیط سوریه چنین تفکیکی ممکن نیست و گروه های عمده عمل کننده در میدان همان گروه های تروریستی هستند. به همین دلیل است که راه حل سیاسی در سوریه آینده چندان خوشی ندارد. راه حل سیاسی در جایی کارگشاست که گروه های معارض اساسا عقیده به مذاکره سیاسی داشته باشند و گروه هایی که مذاکره می کنند همان هایی باشند که در میانه میدان در حال نبرد هستند. در سوریه چنین وضعیتی وجود ند ارد. آنها که مذاکره می کنند در میدان هیچ کاره اند و آنها که در میدان در حال جنگند عقیده ای به مذاکره ندارند.

نکته آخر در این میان هم این است که ظاهرا سرویس های اطلاعاتی اروپا و امریکا تروریسم را فقط برای خود بد می دانند و تا زمانی که خطر تروریسم به پشت دیواره شهرهای خودشان نرسیده بود اساسا انگیزه ای برای مقابلهبا آن نداشتند و برایشان اهمیتی هم نداشت که چه بر سر مردم سوریه می آید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *