گروگان‌های مردم «میخته» هنوز رها نشده‌اند

به تاریخ ۲۸ اسد سال روان، در شاهراه غزنی ـ کابل مردان مسلح ناشناس مسافران دو موتر تیزرفتار را که همه غیر نظامی بودند به گروگان گرفتند.

در این مورد فهیم امرخیل سخنگوی پولیس غزنی در آن زمان گفته بود که تحقیقات آغاز شده؛ اما اینکه این تحقیقات به کجا رسیده؟ آیا کسی رها شده است یا نه؟

در تماس‌هایی که خبرگزاری خاورمیانه با اقارب این گروگان‌ها داشت؛ آنها گفتند که تا حال هیچ اقدامی برای رهایی گروگان‌ها صورت نگرفته و همه مسافران تا هنوز هم در بند استند.

آنها آمار گروگان‌ها را ۱۶ نفر می‌گویند؛ یکی از اقارب گروگان‌ها بدون گرفتن نامش اظهار داشت :«۴ نفر در ماه رمضان،۲ نفر دو ماه قبل و ۸ نفرشان ۲۵ روز می‌شود که گروگان گرفته شدن.»

وی افزود؛ در ۲۸ اسد؛ والی، فرمانده پولیس و مسوولین اردوی ملی وعده سپردند که به زودترین فرصت گروگان‌ها را نجات می‌دهیم؛ اما تا هنوز هیچ کاری نکرده‌اند و سرنوشت گروگان‌ها تا هنوز معلوم نیست.

به گفته منبع، ریش سفیدها که پیش والی می‌روند والی پاسخ مناسب نمی‌دهد و خانواده این گروگان‌ها مدعی استند که کسانی که در گروگان‌گیری نقش داشتند در شهر غزنی به صورت آزادانه گشت‌وگذار می‌کنند.

در این مورد محمد ابراهیم امیری، سخنگوی پولیس غزنی به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«گروگان‌ها ۱۰ نفر بودند که ۶ نفرشان آزاد شدند و ما موضوع را به ریش‌سفیدان محل و متنفذین قوم واگذار کردیم ولی تا هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.»

به گفته وی، به گروگان‌ها تا هنوز آسیب نرسیده است.

ابراهیمی ریشه گروگان‌گیری را مشکلات منطقه‌ای عنوان داشته و گفت که دو قریه بالای زمین و آب مشکل داشتند و مردم یک قریه به طالبان مسلح عریضه کردند و آنها هم مسافرین را از موتر پایین کردند و به گروگان گرفتند.

سخنگوی پولیس غزنی می‌گوید این گروگان‌ها در ساحه ولسوالی «واغظ» ولایت غزنی استند و نیروهای امنیتی بخاطری که طالبان مسلح به گروگان‌ها آسیب نرسانند دست به عملیات نمی‌زنند.

اما چرا مردم محل چرا برای حل مشکلات‌شان به طالبان مسلح شکایت کردند؟ در این رابطه عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به خاورمیانه گفت :«در مناطقی که نیروهای مخالف حکومت حضور دارند و مردم محکمۀ صحرایی آنها را می‌بینند و بخاطر ترسی که دارند برای حل مشکلات‌شان به طالبان مسلح پناه می‌برند.»

وی افزود که برای رهایی گروگان‌ها چند بار جلسات مختلف با متنفذین قومی برگزار شده و همین جلسات باعث شد که فامیل‌های گروگان‌ها بتوانند نزدیکان‌شان را ملاقات کنند و برای جلوگیری از خشونت؛ اختیار بدست متنفذین محل داده شده است.

نوری در ادامه افزود که مشکل منطقه شیرآباد و میخته به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد و هر زمانی که مشکلی بین این دو قریه بوجود می‌آید؛ مردم میخته آب را بالای مردم شیرآباد قطع می‌کنند و در مقابل مردم شیرآباد به گروگان‌گیری روی می‌آورند.

سخنگوی والی دست شماری از حلقات سیاسی را نیز در این قضیه دخیل دانسته و می‌گوید که برخی از حلقات سیاسی در این موضوع سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی در مورد رهایی این گروگان‌ها گفت که اگر حکومت از قوت و قدرت خود استفاده کند؛ شاید به گروگان‌ها آسیب برسد؛ حکومت می‌خواهد از سوی متنفذین محلی این قضیه را حل کند و اگر به زودی حل نشود؛ مداخله دولتی صورت خواهد گرفت.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *