گروههای تروریستی و داعش در صدد کشتار شیعیان در پاکستان

terrotinpakistan1سپاه‌ صحابه، لشکر جهنگوی و سایر گروه‌های تروریستی حامی داعش که ارتباط مستقیم با طالبان و القاعده دارند نقش اصلی را در گسترش عملیات‌های تروریستی در پاکستان و کشتار شیعیان این کشور ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شیعیان نقش بسیار مهمی در استقلال پاکستان از هند ایفا کردند و با وجود اینکه از جایگاه سیاسی خوبی برخودار بودند به مرور زمان بر اثر توطئه‌های امریکا و عربستان به یک قشر آسیب‌پذیر در این کشور تبدیل شدند.

پس از ایران، پاکستان بیشترین جمعیت شیعه را در خود جای داده به طوری که می‌توان گفت حذف آنها در این کشور غیر ممکن است. مردم پاکستان به خوبی می دانند که سیاست های امریکا عامل اصلی کشتار شیعیان در پاکستان است.

این کشور می خواهد با ایجاد فضای رعب و وحشت در منطقه به اهداف خودش برسد و در این کار از گروه های افراطی و تکفیری که بعضاً در افغانستان آموزش نظامی دیده اند و پیرو افکار افراطی و سلفی هستند استفاده می‌کند. گروه های تروریستی همچون سپاه صحابه، لشکر جهنگوی و در حال حاضر داعش که ارتباط مستقیم با طالبان و القاعده دارند نقش اصلی را در این زمینه بازی می‌کنند.

کشتار شیعیان پاکستان از ۳۰ سال پیش در زمان جنرال ضیاء الحق حاکم نظامی وقت با همکاری گروه های افراطی و با کمک مالی امریکا و عربستان به اوج خود رسید، این زمانی بود که روسیه با تفکر کمونیستی وارد افغانستان شده بود و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) با تفکر حکومت دینی اسلامی در ایران پیروز شده بود.

در این زمان امریکا برای مقابله با تفکر کمونیستی وارد جنگ افغانستان شد و همزمان برای کاهش دادن تفکر انقلاب اسلامی ایران برنامه ریزی کشتار شیعیان را در ذهن خود پروراند.

اولین هجمه گروهی به شیعیان منطقه شمال پاکستان نیز در همین زمان رخ داد و ضیاء الحق و دوستان او پشتیبان این قضیه بودند.

گسترش فعالیت داعش در پاکستان

یک سال پیش «چودهری نثار علی‌خان» وزیر داخله پاکستان اعلام کرد که داعش در پاکستان جایگاهی ندارد. بعدها تحقیقات ثابت کرد داعشی که در سوریه فعال است نتوانسته در پاکستان رخنه کند اما حامیان این گروه در شهرهای بزرگ این کشور به دنبال مستحکم کردن جایگاه خود می‌باشند.

به گزارش پولیس تا کنون ۳۵ نفر از حامیان داعش در پاکستان دستگیر شده‌اند بنابراین ممکن است این گروه به صورت مستقیم وارد پاکستان نشده باشد اما پیروان زیادی در این کشور دارد.

فرمانده پولیس ایالت سند در گزارشی اعلام کرد که داعش از کشتار شیعیان در پاکستان حمایت می‌کند و ۲۵ نفر از افراد مسلح که اتوبوس حامل شیعیان اسماعیلی در کراچی را هدف قرار دادند تحت تأثیر داعش دست به این جنایت زدند.

در این عملیات تروریستی ۴۵ نفر کشته شدند و ۶ روز بعد قائم علی شاه سر وزیر ایالت سند از دستگیری طراح عملیات حمله به اتوبوس شیعیان خبر داد.

اعترافات رهبر عاملان حمله به اتوبوس مسافربری در منطقه صفورا واقع در کراچی نشان داد شبه‌نظامیان به سرپرستی داعش ضمن همکاری با لشکر «جهنگوی» و «القاعده» عملیات‌های بزرگی را برای ترور شیعیان در سراسر پاکستان طراحی کرده‌اند.

تحقیقات پولیس نشان می‌دهد عاملان حمله به اتوبوس شیعیان توسط رهبرشان «عبد‌العزیز» که در سوریه حضور دارد هدایت می‌شوند.

عبد‌العزیز اهل منطقه جامشورو واقع در ایالت سند است که چند سال پیش به سوریه رفته و به داعش پیوسته است. فرمانده پلیس ایالت سند اعلام کرد بنا به درخواست وی پاکستان از اینترپل خواسته برای دستگیری عبد‌العزیز وارد عمل شود.

عملیات‌های تروریستی حامیان داعش در پاکستان

۱- ۱۸ مارس شبه‌نظامیان حامی داعش با نارنجک یک مدرسه را در منطقه ناظم‌آباد واقع در شهر کراچی هدف قرار دادند که تلفات جانی نداشت.

۲- ۲۰ مارس مسجد فرقه بوهری هنگام برگزاری نماز جمعه توسط حامیان داعش هدف قرار گرفت که بر اثر آن ۲ نفر کشته و ۴ نفر زخمی شدند.

۳- ۲۴ آوریل «سبین محمود» یک فعال حقوق بشر توسط حامیان داعش در پاکستان ترور شد.

۴- ۱۶ آوریل دکتر «دیبر الوبو» شهروند آمریکایی مقیم پاکستان توسط حامیان داعش کشته شد.

حامیان داعش در پاکستان حمله به پایگاه نیروی دریایی، پاسگاه‌های پولیس و مقرهای ارتش را نیز در کارنامه خود دارند.

نحوه استقرار حامیان داعش در منطقه

عمر خطاب، افسر مسئول اداره تحقیقات پلیس در این زمینه گفت: در ابتدا القاعده و سایر گروه‌های تروریستی چون طالبان گسترش فعالیت‌های داعش را خطری برای جایگاه خود در افغانستان و پاکستان می‌دانستند.

بیشتر حامیان داعش در واقع از اعضای ناراضی القاعده هستند که بر سر دریافت منابع مالی و به عهده گرفتن رهبری با این گروه دچار اختلاف شده بودند.

بخش دیگری از حامیان داعش اعضای سابق طالبان می‌باشند که ترجیح دادند از طریق داعش به منابع مالی بیشتر دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر بیشتر حامیان داعش در کراچی مستقر هستند اما فعالیت آنها با داعش در سوریه تفاوت‌هایی دارد به عبارتی باید گفت آنها از نام داعش استفاده می‌کنند و فقط در برخی موارد مانند کشتار شیعیان و برپایی حکومت با آنها هم عقیده هستند اما به شیوه خودشان عمل می‌کنند.

عبد‌العزیز نام مستعار است و فردی با این نام حامیان داعش در کراچی را هدایت می‌کند. با اینکه کارشناسان بیان می‌کنند که داعش نمی‌تواند در پاکستان و افغانستان نقش فعال داشته باشد اما رهبران این گروه طوری خود را مطرح کرده‌اند که تصور می‌شود به اندازه‌ای قدرتمند هستند که می‌توانند جای طالبان را در این کشورها بگیرند.

برخی خبرها نیز از رقابت داعش با طالبان در افغانستان خبر دارد.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» همانطور که طالبان با حمله به «قندوز» سعی دارند شهرهای مختلف شمال افغانستان را تصرف کنند، داعش نیز تلاش می‌کند با تسلط بر ولایت «ننگرهار» و سایر ولایت‌ها در مرز مشترک پاکستان و افغانستان نفوذ خود را گسترش دهد.

داعش توانسته به طمع دریافت حقوق بیشتر بسیاری از جوانان را ترغیب به عضویت در این گروه کند.

بیشتر اعضای داعش از اعضای سابق طالبان هستند. داعش بعد از اینکه به مدت ۲ ماه بر ولایت ننگرهار مسلط شد بسیاری از مردم را به جرم همکاری با طالبان زندانی و شکنجه کرد. بیش از ۲۷ گروه از شاخه‌های طالبان با داعش بیعت کرده‌اند و تعداد اعضای این گروه از ۳۰۰۰ نفر فراتر رفته است. سازمان اطلاعات پاکستان ضمن هشدار دادن درباره نفوذ داعش در افغانستان این گروه را خطر بزرگ برای منطقه دانست.

به هر حال نفوذ داعش در افغانستان یک موضوع جدی است و این گروه سعی دارد فعالیت خود را در پاکستان نیز گسترش دهد.

«رحیم‌الله یوسف زی» کارشناس پاکستانی معتقد است که داعش در افغانستان نفوذ کرده‌اند اما در پاکستان هنوز بسیار ضعیف هستند. طالبان پاکستان که به داعش پیوسته بودند بر اثر عملیات‌های ارتش مجبور شدند به افغانستان بگریزند که این امر سبب تقویت این گروه در نقاط مرزی دو کشور شد.

حافظ‌سعید‌خان، از اهالی «اورکزئی ایجنسی» در حال حاضر یکی از رهبران ارشد داعش در پاکستان است که مدعی رهبری لشکر خراسان نیز می‌باشد. طالبان پاکستان و طالبان افغانستان هسته مرکزی داعش در ولایت ننگرهار را تشکیل می‌دهند و حافظ‌سعید خان نیز در حال حاضر در همین منطقه حضور دارد.

با وجود عملیات پهپادهای آمریکایی و حمله ارتش افغانستان به ننگرهار داعش همچنان این ولایت را در اختیار دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد داعش ننگرهار و هلمند را تصرف کرده‌اند و حاضر به عقب‌نشینی از این ولایات نیستند. برخی رهبران مهم داعش از جمله «عبد‌الرئوف خادم»، «گل زمان»، «حافظ واحدی»،از رهبران سابق طالبان بودندکه در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شدند با این وجود، داعش همچنان به دنبال گسترش نفوذ خود در افغانستان هستند.

افزایش فعالیت داعش در ماه‌های اخیر

برخی رسانه‌های پاکستانی پس از انتشار اخبار دیوارنویسی و پخش دفترچه‌های اهداف گروه تروریستی داعش از آغاز بکار دفتر این گروه تروریستی در شهر کراچی خبر می‌دهند. گفته می‌شود که گروه تروریستی داعش نخستین دفتر خود را در «سهراب گوت» منطقه‌ای در حومه شهر کراچی افتتاح کرده است.

بر اساس این گزارش، نهادهای اطلاعاتی پاکستان ضمن ابراز نگرانی از فعالیت گروه تروریستی داعش بدنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند.

«یوسف سلفی» رهبر گروه تروریستی داعش در پاکستان اعتراف کرده که وی با مقامات آمریکایی ارتباط داشته و چندین بار از این کشور کمک مالی دریافت کرده است. رهبر گروه تروریستی داعش در پاکستان که در شهر «لاهور» پاکستان بازداشت شد، اعتراف کرده که از آمریکا کمک مالی دریافت کرده است.

طی بازدید «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا از پاکستان و ژنرال «لوید آستین» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نیز چنین مسأله ای مطرح شده بود. براساس منابع پاکستانی، یوسف سلفی اظهار داشت: وی مبالغ زیادی در رابطه با اداره گروه تروریستی داعش در پاکستان و استخدام جوانان این کشور برای اعزام به «سوریه» و کمک به داعش از مقامات آمریکایی دریافت کرده است.

وی افزود: حدود پنج ماه پیش از مسیر ترکیه وارد پاکستان شده است.

سلفی گفت: با همکاری یک امام جماعت‌ مسجد در عوض ۶۰۰ دلار جوانان پاکستانی را برای کمک به داعش به سوریه اعزام می‌کرده است. وی تاکید کرد که آمریکا در ظاهر گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کند اما کمک مالی در پشت پرده به این گروه کمک مالی می‌کند.

رهبر گروه تروریستی داعش در پاکستان گفت: گروه تروریستی داعش علاوه بر پاکستان از افغانستان، «لیبی» و «هند» نیز جوانانی را استخدام می‌کند تا علیه دولت بشار اسد بجنگند. قابل ذکر است که برخی از رهبران سیاسی پاکستان بارها هشدار دادند که دیوارنویسی، پرچم افراشتن و انتشار جزوه داعش، دلیلی بزرگی برای وجود این گروه در این کشور است اما مقامات دولتی بویژه وزیر کشور پاکستان چنین ادعاهایی را رد می‌کردند.

منابع پاکستانی می افزاید: اگر از فعالیت گروه تروریستی داعش در پاکستان جلوگیری نشود، احتمال جنگ در این کشور وجود دارد. دستگیری یوسف سلفی و یک امام جماعت مسجد در شهر لاهور پاکستان و اعترافات آن‌ها در تحقیقات پلیس به اثبات می‌رساند که حامیان داعش در پاکستان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و سعی دارند عملیات های خود را برای کشتار شیعیان و خرابکاری در ماه محرم و سایر مناسبت‌ها گسترش دهند تا از این طریق بتوانند فرقه گرایی را تبلیغ کنند.

یادآوری می‌شود که در حکومت پیشین «نوازشریف» نخست وزیر پاکستان در سال ۱۹۹۰ میلادی برخی از کارکنان یک گروه ممنوع الفعالیت دستگیر شدند و پس از تحقیقات پلیس، آن‌ها اعتراف کردند که با آمریکا ارتباط دارندو برای اداره کردن امور خود و گروهشان از واشنگتن کمک مالی دریافت می‌کنند. گفته می‌شود که از بازداشت شدگان کارتهای بانک‌های نیویورک نیز کشف شده و تروریست‌ها اعتراف کرده‌اند که آن‌ها در این بانک‌ها حساب دارند و کمک مالی از این طریق فراهم می‌کنند.

دولت پاکستان آن زمان نیز این موضوع را با مقامات امریکایی مطرح کرد اما اقدام موثری در این رابطه به انجام نرسید.

Author

About Author