گرامیداشت روز جهانی پناهنده در تهران

13509397_1112215538839565_75886865_oروز جهانی پناهنده در فرهنگسرای ابن سینا شهر تهران به همت انجمن “حامی” انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده و با حضور مقامات کمیساریای عالی سازمان ملل و جمع کثیری از فعالین مدنی در تهران تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خانم اشرفی دبیر انجمن حامی ضمن خوشامد گویی در سخنان خود گفت: روز جهانی پناهنده فرصتی ست تا به مسایل و مشکلات پناهندگان و چگونگی پرداختن به آنها توجه بیشتری کنیم و زمینه ی درک متقابل و مسایل جامعه پناهندگان را فراهم کنیم.

وی افزود : اگر نیم نگاهی به جمعیت پناهندگان و مهاجران فقط در آسیا داشته باشیم ،۲۷ درصد جمعیت مهاجرین کل دنیا در آسیا هستند که از این جمعیت ۵۱درصد کودکان زیر ۱۸هستند.سایر گروههای انسانی ۱۸تا ۵۹سال هستند .

اشرفی خاطر نشان کرد: امسال از سوی سازمان ملل سال جوانان اعلام شده است اما متاسفانه آمار مشخص و رسمی از جوانان پناهنده در سطح بین الملل در کل دنیا وجود ندارد و این نشان دهنده این است که متاسفانه اهمیت لازم برای این مسئله داده نشده است.

وی افزود: جوانان قشر تاثیر گذار، اساسی و مهمی چه در بهبود وضعیت و بازسازی کشور خودشان چه در بهبود وضعیت خودشان در جامعه ی میزبان میتوانند باشند.

دبیر انجمن حامی گفت: نکته ای که ما به ان پرداختیم این است که ما حساسیت های لازم را ایجاد کنیم و زمینه ی افزایش توجه و ایجاد خودباوری به این قشر را فراهم کنیم.

آقای سیوانکا دانا پالا رییس کمیساریای عالی سازمان ملل در سخنان خود گفت: همکاری کمیساریا در ایران بسیار قابل تقدیر و احترام است.

وی با اشاره به سفر “فیلیپو گراندی” کمیسار عالی سازمان ملل به ایران گفت: فیلیپو گراندی اولین سالی هست که بعنوان نماینده کمیساریا انتخاب گردیده است و اولین سالی ست که در روز پناهنده در سازمان هستند و برنامه ریزی کردند تا در روز پناهنده در ایران باشند.

دانا پالا با اشاره به افزایش آمار پناهندگی در سطح جهانی اظهار ناراحتی کرد و گفت: آمار و ارقام کاملا مشخص نیست اما ۲۱درصد افرادی که وارد اروپا شدند افغانستانی هستند و از ان جمعیت ۴۱درصد افغانستانی هایی هستند که از ایران رفته اند.

وی ادامه داد: کمیساریای عالی به این موضوع و این آمار توجه خاصی داشته است و قبل از رفتن شان از ایران اطمینان داده اند تا حمایت بیشتری از پناهندگان در ایران داشته باشند.

در پایان این مراسم از نخبگان مهاجر تقدیر بعمل آمد: خانم دکتر نساء محمدی، مخترع جوان محمد تقی صفری، زرافشان حسینی خدمات رسانی ، معصومه محمدی ورزشکار کیک بوکسینگ، هادی محسنی عکاس آزاد، داود هزاره روانشناس و پژوهشگر، علی انصاری از بنیاد تبسم. محمد کریمی فوق تخصص جراحی پلاستیک ، فرشته حسینی بازیگر سینما تاتر، سجاد موحدی حافظ کل قران.

در این مراسم از دکتر صمدیان نیز تقدیر بعمل آمد. چندی پیش انجمن حامی کودکی افغانستانی را از یکی از روستاهای افغانستان به ایران آورده تا توموری که پنج سال در چشم ان کودک بود را عمل کند لازم به ذکر است دکتر صمدیان بدون هیچگونه چشمداشتی این عمل را با موفقیت انجام دادند.

در حاشیه ی این مراسم نمایشگاهی از آثار تصویر سازی دختران افغانستانی به سرپرستی مریم یگانه، آثار خوشنویسی اقای ارزگانی و نمایشگاهی از عکس های عکاس جوان هادی محسنی نیز برپا بود.

لازم به ذکر است چندی پیش روز پناهنده در مرکز خدمات اداری گل تپه استان تهران با حضور فعالین مدنی و اجرای برنامه های متنوع از جمله تواشیح، اجرای سرود، اجرای تاتر توسط هنرمندان کانون مام میهن و اجرای سیلورمن توسط انجمن قلب آسیا تجلیل شد.

Author

About Author