گاز گران شد؛ مبارزه کنندگان با آلودگی سرگردان شدند

افزایش بی رویه قیمت گاز در شهر کابل و دیگر ولایت های کشور، اداره ملی حفاظت از محیط زیست را نگران ساخته و آن را بر روند مبارزه با آلودگی هوا موثر می داند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مبارزه با آلودگی هوا با فرارسیدن فصل سرما از سوی اداره حفاظت از محیط زیست، شهرداری کابل و معینیت امنیتی وزارت داخله به شدت و با سر و صدای فراوان آغاز شده بود.

این روند در ابتدای فعالیت باعث مسدود شدن برخی از هوتل ها و مراکز تولید دود و آلودگی همراه بود و شبانه روز، عکس هایی از فعالیت مسوولان آن به نشر می رسید.

نهاد مبارزه با آلودگی هوا از مردم خواسته بود که از ذغال سنگ استفاده نکرده و برای گرم کردن خانه هایشان بدیل ذغال (گاز) به مصرف برسانند.

اما در روزهای اخیر و با افزایش برفباری و سرد شدن شدید هوا، قیمت گاز با افزایش بی رویه ای همراه بود و این امر مبارزه کنندگان با آلودگی را نیز به چالش کشید.

در تازه ترین واکنش، اداره ملی حفاظت از محیط زیست می ‌گوید که افزایش قیمت گاز باعث مشکلات مردم شده و این روند روی مبارزه با آلودگی هوا تاثیر منفی عمیقی می ‌گذارد.

این اداره با نشر اعلامیه ای از اداره نفت و گاز و وزارت تجارت خواسته است تا در زمینه رسیدگی به این مشکل اقدام جدی کنند.

«اخیرا شکایت‌ ها از افزایش سرسام‌ آور قیمت گاز تا بیش از صد افغانی، باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان کشور شده ‌است. اداره ملی حفاظت از محیط زیست از تمام ادارات مسوول به خصوص اداره محترم ملی نفت و گاز و وزارت محترم تجارت می ‌خواهد تا در این زمینه همکاری جدی کرده و هرچه عاجل دست به کار شوند.»

اداره حفاظت از محیط زیست تاکید دارد که افزایش قیمت گاز ضمن ایجاد مشکل برای مردم، روند مبارزه با آلودگی هوای کابل را متاثر ساخته و با کندی روبرو می ‌سازد.

باید به این اداره یادآور شد که وزارت تجارت به صراحت گفته است که تعیین قیمت و رسیدگی به بلند رفتن قیمت گاز مربوط آنها نیست و اداره مواد نفت و گاز نیز گفته است توانایی توزیع صدها تُن گاز با قیمت ۵۰ افغانی را دارد؛ اما هیچ تاثیر و اقدام جدی دیده نشده است.

از همان ابتدای مبارزه با آلودگی هوا، نحوه کار نهادهای مربوطه ناکام دانسته شده بود و یک کار نمایشی و فیس بوکی عنوان گردیده بود که حال دیده می شود این روند ناکام بوده است.

گاز روزانه در حال افزایش است و ادارات هم تنها به کارهای نمایشی و صدور اعلامیه و خبرنامه دلخوش کرده اند.

این در حالی است که روند دیدارهای حضوری مردم کابل با رئیس جمهور نیز در ارگ آغاز شده است.

قیمت فعلی گاز (چهارشنبه ۲۵جدی) هر کیلوگرام به ۱۱۰ افغانی در بازارهای کابل رسیده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *