گاردین : احتمال متهم شدن مقامات آمریکایی به جنایات جنگی

 

خبرگزاری خاورمیانه / میز اجتماع – حقوق بشر

سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر در گزارش خود با محکوم کردن حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کشورهای یمن، پاکستان و افغانستان تأکید کردند که مقامات آمریکایی به خاطر کشتن غیرنظامیان در این حملات با اتهام ارتکاب جنایت جنگی روبرو هستند و باید محاکمه شوند.

به نقل از گاردین، سازمان «عفو بین‌الملل» و «دیدبان حقوق بشر سازمان ملل» در گزارشی مشترک در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایالات متحده، از امکان متهم شدن مقامات آمریکا به ارتکاب جنایات جنگی خبر دادند.

در این گزارش سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر در گزارش خود با محکوم کردن حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کشورهای یمن، پاکستان و افغانستان تأکید کردند که مقامات آمریکایی به خاطر کشتن غیرنظامیان در این حملات با اتهام ارتکاب جنایت جنگی روبرو هستند و باید محاکمه شوند.

در این گزارش که روز سه شنبه منتشر شده است، همچنین عفو بین الملل از رویکرد متناقض اسلام آباد در برخورد با این مسئله نیز انتقاد کرده است. عفو بین الملل در این گزارش با بیان این که این حملات در تضاد با قوانین بین المللی است، آورده است که مشخص نیست این حملات هواپیماهای بدون سرنشین با هدف خنثی کردن تهدیدی قریب الوقوع برای آمریکا بوده است یا نه.

عفو بین الملل در گزارش از مقامات آمریکایی خواسته است که راه را برای بررسی مستقل و بی طرفانه برنامه های هواپیماهای بدون سرنشین باز کند زیرا این سازمان هنوز در تحقیقات خود در باره این حملات، هیچ مدرکی دال بر وجود تأسیسات نظامی یا گروه‌های شبه نظامی در مناطق مورد حمله پیدا نکرده است.

این سازمان در گزارش خود به حدود ۴۰ حمله هواپیماهای بدون سرنشین در به شمال غرب پاکستان که از اواسط سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است، اشاره کرده که در آنها غیرنظامیان هدف قرار کگرفته اند. به گفته عفو بین الملل در یکی از این حملات در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۲ یک زن ۶۸ ساله در روستایی در منطقه قبیله‌ای وزیرستان شمالی کشته شده است. عفو بین الملل این حمله را «شکستی فاجعه ‌بار» توصیف کرده است. در یکی از دیگر حملاتی که مورد تاکید عفو بین الملل بوده، هجده کارگر در وزیرستان شمالی پاکستان کشته شدند.

عفو بین الملل همچنین در مورد حملاتی که در آنها شبه نظامیان و شورشیان کشته شدند، نوشته است که کشتارها «اعدام‌های فراقضایی» هستند. این سازمان حقوق بشری از کشورهای استرالیا، آلمان و انگلیس که بخی از اطلاعات را برای این حملات به آمریکا می دهند.

پیش از «بن امرسون»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به تلفات گسترده غیرنظامیان در حملات هواپیماهایی بدون سرشین آمریکا در کشورهای مختلف، از واشنگتن خواسته است اطلاعات مربوط به این حملات را ارائه کند و در مورد تعداد قربانیان غیرنظامی شفاف باشد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که طبق اطلاعات جمع آوری شده احتمالا بیش از ۴۵۰ غیر نظامی در پاکستان، افغانستان و یمن قربانی حملات هواپیماهای بدون سرنشین شده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *