کوشش های صلح افغانستان بدون روسیه بی نتیجه است

1449216590318رئیس جمهور ازبکستان می گوید که امنیت مسئله اول آسیای مرکزی است و کوشش ها معین برای حل مسئله افغانستان بدون روسیه، خطاست و نتیجه ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسلام کریم اف، رئیس جمهور ازبکستان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرده و گفت که جنگ در افغانستان تمام نمی شود.

کریم اف اظهار داشت که هیچ روشنایی در پایان تونل جنگ افغانستان دیده نمی شود.

وی صحبت هایش با پوتین را «باز، آشکارا و بی‌پرده» نامید و گفت :«ما احساس می ‌کنیم آنچه که در دنیا می ‌گذرد، به آسیای مرکزی ربط مستقیم دارد. همه آنچه که ما هر روز در تلویزیون می‌بینیم در مطبوعات و انترنت میخوانیم، به آن حوادثی، که در اطراف ما می‌ گذرند، مستقیم مربوط است.»

به اعتقاد کریم اف، افغانستان، هم‌ مرز با سه کشور آسیای مرکزی ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان؛ مکانی است که همچنان درگیر مخالفت‌ ها و جنگ‌ های آرامی است که پایانی برای آن دیده نمی شود.

به عقیده وی امنیت مساله اول آسیای مرکزی است و کوشش ‌های معینی برای حل مسئله افغانستان بدون روسیه در جریان است و این رویکرد اصولاً خطاست.

این در حالی است که کشورهای پیمان امنیت جمعی نیز هفته گذشته با انجام مانورهای مشترک، مرزهای خود با افغانستان را برای جلوگیری از عبور و مرور هراس افگنان، تحکیم کردند.

Author

About Author