کوریای شمالی به یک نشست بین المللی دعوت شد

unifeed140310bدبیر اجرایی کمیسیون معاهده منع جامع آزمایش هسته ای از دعوت کوریای شمالی برای شرکت در نشست وزرای این کمیسیون در وین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از «کیودو» جاپان، کوریای شمالی که به دلیل انجام آزمایش های هسته ای و پرتاب موشک دوربرد با تحریم های بین المللی مواجه شده بود اوایل سال جاری میلادی چهارمین آزمایش هسته ای خود را نیز انجام داد و از این رو با تحریم های بیشتری از سوی شورای امنیت سازمان ملل روبرو شد.

«لاسینا زربو» دبیر اجرایی کمیسیون معاهده منع جامع آزمایش هسته ای با بیان اینکه این نشست ۱۳ جون در وین برگزار می شود؛ اظهار کرد: گفتگو با کوریای شمالی باید از نقطه ای آغاز شود.

وی افزود: ما به مشارکت دادن کوریای شمالی نیاز داریم و باید به نگرانی های این کشور گوش دهیم و احتمال اینکه از طریق مذاکرات دیپلماتیک و مشارکت دادن پیونگ یانگ به راه حلی دست یابیم وجود دارد.

وی اضافه کرد: مذاکرات چندجانبه بهتر از انزوا نتیجه می دهد و باید از الگوی ایران در مورد کوریای شمالی نیز استفاده کرد.

این نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد است که پیونگ یانگ به یک نشست سطح بالای بین المللی در زمینه هسته ای دعوت می شود.

معاهده منع جامع آزمایش هسته ای سال ۱۹۹۶ میلادی به تصویب سازمان ملل رسید اما جنبه الزام آور نداشت.

این معاهده با هدف تحقق منع هرگونه آزمایش هسته ای به امضا ۱۸۳ کشور رسید اما تنها ۱۶۴ کشور آن را در مجالس خود تصویب کردند و برای الزامی شدن این معاهده ۴۴ کشور دیگر نیز باید آن را امضا کنند و به تصویب مجالس خود برسانند.

مجالس هشت کشور آمریکا، چین، مصر، هندوستان، ایران، پاکستان، کوریای شمالی و رژیم اسرائیل آن را تصویب نکرده است.

Author

About Author