کوریای شمالی بزرگترین آزمایش اتمی خود را انجام داد

کوریای شمالی بامداد امروز جمعه (۱۹ سنبله) پنجمین و بزرگترین آزمایش اتمی خود را موفقانه انجام داده است و این آزمایش کوریای جنوبی، چین، جاپان و امریکا را حیرت زده کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این دومین آزمایش هسته ای کوریای شمالی در سال جاری میلادی است و قدرت انفجاری آزمایش بامداد امروز جمعه از آزمایش ۸ ماه پیش قوی تر بوده است.

مقامات کوریای جنوبی که در اصل دشمن کوریای شمالی است اعلام کردند کوریای شمالی همزمان با برگزاری جشن روز ملی شان ، در بامداد روز جمعه پنجمین و بزرگ ترین آزمایش اتمی زیر زمینی خود را انجام داده است.

خبرگزاری رویترز نوشت که بنا به اعلام مقامات کوریای جنوبی، آزمایش روز جمعه کره شمالی به لحاظ قدرت انفجار بزرگ ترین آزمایش اتمی این کشور بوده است و نشان دهنده پیشرفت این کشور در نزدیک شدن به دست یابی به کلاهک های هسته ای است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، زمین لرزه ای با قدرت بیش از ۵ ریشتر بامداد روز جمعه در منطقه “پانگی – ری” در شمال شرق کوریای شمالی ثبت شده است.

منطقه پانگی ری همان منطقه ای است که دولت پیونگ یانگ آزمایش اتمی پیشین خود را نیز در آنجا انجام داده بود.

کوریای شمالی در ماه ها و هفته های گذشته زنجیره ای از موشک های بالستیک دوربرد خود را آزمایش کرده است که با اعتراض همسایه های خود از جمله چین مواجه شده است.

بر اساس اعلام منابع نظامی کوریای جنوبی آزمایش امروز کوریای شمالی قوی تر از آزمایش پیشین این کشور بوده است.
آزمایش اخیر با قدرت انفجاری معادل ۱۰ کیلو تن بوده است که منجر به لرزه ای به بزرگی ۵ درجه در مقیاس ریشتر شده است اما آزمایش پیشین اتمی این کشور قدرت انفجاری معادل ۶ تا ۹ کیلو تن داشته و قدرت آن معادل ۴.۸ ریشتر بوده است.

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری کوریای جنوبی، پس از این آزمایش کوریای شمالی، نخست وزیر کوریای جنوبی کابینه این کشور را به یک جلسه اضطراری فراخوانده است و پارک گیون های رئیس جمهور این کشور که برای شرکت در نشست سران آ سه آن به لائوس رفته بود، سفر خود را نیمه تمام گذاشته و به کشور بازگشته است.

” ند پرایس” سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز در نخستین واکنش به پنجمین آزمایش اتمی کوریای شمالی گفت کشورش از این آزمایش آگاه شده و در حال نظارت و ارزیابی وضعیت در هماهنگی نزدیک با متحدان واشنگتن در منطقه جنوب شرق آسیاست.

دولت کوریای شمالی در حالی این آزمایش اتمی را انجام داده است که بیست و هشتمین اجلاس سران سازمان آ سه آن در کشور لائوس در حال برگزاری است.

کوریای شمالی در سال ۲۰۰۲ اعتراف کرد که یک برنامه هسته ای مخفیانه دارد و در اکتبر ۲۰۰۶ نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داد و از زمان به قدرت رسیدن “کیم جونگ اون” رهبر جوان کوریای شمالی، این سومین آزمایش اتمی است که انجام می شود.

Author

About Author

1 thought on “کوریای شمالی بزرگترین آزمایش اتمی خود را انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *