کودتای بوجود آمده در مصر محصول دیگر امریکا در منطقه

واکنش امریکا به کودتای نظامی مصر، نشان دهنده روابط طولانی ارتش های دو کشور و روابط نزدیک واشنگتن با عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تحولات مصر پس از برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب و دموکراتیک این کشور به حدی سریع و خشونت آمیز بوده که نکات مهمی در آن پنهان مانده است.
یکی از این موضوعات واکنش امریکا به تحولات مصر است، جالب آنکه حتی تا امروز واشنگتن به این نتیجه نرسیده که تحولات مصر را چه نامگذاری کند، کودتای نظامی یا انتقال قدرت.
جی کارنی سخنگوی کاخ سفید شب گذشته در کنفرانسی خبری به نکات جالبی اشاره کرد، کارنی به صورت تلویحی گفت امریکا قصد ندارد کمک های نظامی به مصر را قطع کند، زیرا به این نتیجه نرسیده که تحولات مصر کودتا است.
این نکته در حالی مطرح می شود که حتی شبکه های تلویزیونی حامی دولت دموکرات باراک اوباما مثل سی.ان.ان در اخبار خود برای مصر عبارت کودتا را به کار می برند.کارنی گفت: تحولات مصر سخت و پیچیده است و دولت در بررسی تحولات مصر با کنگره مشورت خواهد کرد.
اما سوابق آموزشی بازیگران فعلی عرصه سیاسی مصر نشان از رابطه نزدیک با امریکایی ها دارد.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح یکباره از موقعیت یک جنرال ناشناخته یک ستاره به ریاست ارتش رسید و اکنون نیز عملا کفیل کشور است، السیسی دانش آموخته دانشگاه جنگ ارتش امریکا است، تمایل وی به امریکا نقش مهمی در انتخاب وی به عنوان جانشین جنرال طنطاوی داشته است.
با شواهد و مدارک زیادی می توان کودتای نظامی در مصر را محصول امریکا دانست، یکی از این مدارک، آموزه های مبارزه با افراط گرایی در دوران حسنی مبارک است، این آموزه باعث شد تا گروهی که سالها از فعالیت سیاسی محروم بود در انتخابات پیروز شود، کرسی های مجلس و منصب ریاست جمهوری را به دست آورد، اما یک ساله قدرت را در کودتا از دست دهد.
حمایت کنگره امریکا از کودتای نظامی در مصر نیز، خیلی تعجب برانگیز نیست، به تازگی یکی از اعضای کنگره امریکا در نطقی می گوید:  السیسی نمونه ی بسیار خوبی است که چگونه می توان افراط گرایانی که به صورت دموکراتیک انتخاب شده اند را از قدرت حذف کرد.
روز گذشته معترضان مصری در اعتراض به مواضع امریکا در حوادث کشورشان، پرچم این کشور را به آتش کشیدند، شواهد وابستگی مصر به امریکا از ارتباطات نظامی – اطلاعاتی گرفته تا کمک های مالی – اقتصادی آنقدر زیاد است که بسیاری از مردم این کشور به وضوح جای پای امریکا در حوادث اخیر مصر را می بینند.
فراموش نکنید که علاوه بر حسنی مبارک که همپیمان بزرگ امریکایی ها در منطقه بود، محمد مرسی نیز سیاست خارجی همسویی با واشنگتن داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *