کمیسیون باید ۳۰۰ هزار رای بدون بایومتریک را باطل کند

مظاهره کنندگان بعد از حضور در چهارراهی فواره آب کابل به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد که ۳۰۰ هزار رای بدون بایومتریک را باطل کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در پایان مظاهره پرشور امروز (۸قوس) قطعنامه ۶ ماده ای به کارش پایان داد.

متن قطعنامه به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قطع‌نامۀ راه‌پیمایی تاریخی دسته‌ ثبات و همگرایی در برابر تقلب و تأمین شفافیت در انتخابات ریاست‌جمهوری

کابل-افغانستان: به دلیل دست‌کاری و جعل مکرر در آرا و ارادۀ مردم، انتخابات و روند مردم‌ سالاری در افغانستان به مرحلۀ حساس رسیده است. افغان‌ ها هربار با شجاعت و وطن‌ دوستی، به‌ پای صندوق‌ های رأی می‌روند تا دولتی مبنی بر ارادۀ شهروندان و باورمند به افغانستان یکپارچه و ارزش‌های ملی و متعهد به اصلاحات و تغییر در سرنوشت ملت، روی کار آید، اما هربار عده ای با تقلب، جعل و فساد، ارادۀ ملت بزرگ افغانستان را به بازی می‌ گیرند.
مردم افغانستان در شش میزان ١٣٩٨، با قبول خطر مرگ و قربانی به پای صندوق‌ های رأی رفتند؛ اما چهره‌ های خاین به دموکراسی، باردیگر تلاش کردند به تحریف آرای شهروندان بپردازند و حکومت برخاسته از جعل و تزویر را روی کار آورند.
مردم افغانستان- از اقوام، مذاهب و ولایات مختلف- با حضور پرشکوه و مشارکت بی‌ نظیر در راه‌پیمایی تاریخی امروز جمعه (۸ قوس ۱۳۹۸) به جریان متقلب و حامیان‌شان پیام روشن و صریح می‌ فرستند:
١. مردم افغانستان این‌ بار اجازه نخواهند داد دولت برخاسته‌ از تقلب بر سرنوشت‌ شان حاکم گردد و چراغ انتخابات و مردم‌ سالاری را برای همیشه در سرزمین ما خاموش گرداند. تیم تقلب، کمیسیون انتخابات و جامعۀ بین‌المللی نباید صدای حق‌ طلبانۀ ملت افغانستان را دست‌ کم بگیرند. به مردم افغانستان اطمینان می‌ دهیم که با تمام توان از آراء و حقوق آنان دفاع خواهیم کرد و به مشارکت در نظام آلوده با جعل‌ و تزویر روی نخواهیم آورد.
۲. کمیسیون مستقل انتخابات، باید به مسیر قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح نافذ انتخاباتی برگردد و به جای تمکین به خواست‌ها و مطالبات یک تیم انتخاباتی، صدای ملت افغانستان را بشنود. کمیسیون انتخابات باید فوراً ٣٠٠ هزار رأی غیربایومتریک و جعلی را از دور خارج سازد و استقلالیت و بی‌طرفی‌اش را در روند انتخابات ثابت کند. در غیرآن، مسوولیت بحران سیاسی- انتخاباتی و پیامدهای آن، به اعضای کمیسیون انتخابات برمی‌گردد.
۳. جامعۀ بین‌المللی با درک اوضاع ناهنجار و بحرانی کنونی، باید در جهت برگشت پروسۀ انتخابات به مسیر قانونی و اصولی تلاش نماید. همکاران بین‌المللی، نباید اجازه بدهند که افغانستان به گذشتۀ تاریکِ نظام‌های غیرمردمی برگردد. انتخابات ۲۰۱۹، خط فاصل میان دیکتاتوری و مردم‌سالاری است.
۴. نیروهای امنیتی، فرزندان، برادران و خواهران ما هستند. توقع ما از آن‎ها همکاری در جهت تحقق عدالت، پیروزی حق بر باطل و تضمین آیندۀ روشن برای فرزندان ما است. نیروهای امنیتی در اعتراضات و راه‌پیمایی‌های عدالت‌خواهانۀ مردم افغانستان با بی‌طرفی، امانت‌داری و وطن‌دوستی همیشگی‌شان برخورد کنند و امنیت معترضان را تأمین و تضمین نمایند.
۵. اگر کمیسیون انتخابات و نهادهای ذیدخل، به خواست‌ها و مطالبات مشروع و قانونی تیم ثبات و همگرایی و مردم افغانستان پاسخ ندهند، ما از تمام گزینه‌های مشروع، صلح‌آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رأی و ارادۀ واقعی مردم کار خواهیم گرفت و بساط تقلب‌کاران را جمع خواهیم کرد.
۶. از حضور آگاهانه و شجاعانه‌ی خودجوش مردم در ولایت‌های مختلف در مقابل دروازه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات و جلوگیری از روند غیرقانونی بازشماری آراء تا مشخص شدن سرنوشت آرای تقلبی و مشکوک حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

و من الله التوفیق
رهبری ثبات و همگرایی
۸ قوس ۱۳۹۸

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *