کمیسیون انتخابات با تقلب‌کاران هم‌دست شد

رئیس دسته انتخاباتی “ثبات و همگرایی” در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری می گوید که کمیسیون از فرصت استفاده نکرد و با “متلقیبن” همدست شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون مستقل انتخابات ظهر امروز (اول جدی) نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان را بعد از نزدیک به سه ماه اعلام کرد.

در این نتایج، محمد اشرف غنی، بیشترین رای را کسب کرد؛ اما دیگر دسته های انتخاباتی این نتایج را قبول نکرده و به آن واکنش نشان دادند.

داکتر عبدالله عبدالله، رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در نشست خبری شام امروز در قصر سپیدار اظهار داشت که “ما به خاطر حسن نیت کامل و اثبات تعهد به پروسۀ مردم‌ سالاری در روند بازشماری آرا شرکت کردیم و تمام تصامیم ما برای تأمین شفافیت بوده است.”

وی اظهار داشت که حضور در پروسه بازشماری را یک موقعیت به کمیسیون انتخابات دانسته و افزود که کمیسیون باید از این فرصت برای جدا کردن آرای بی‌اعتبار و تقلبی از آرای پاک استفاده می کرد.

به عقیده عبدالله، کمیسیون انتخابات متأسفانه از فرصت استفاده نکرد، با تقلب کاران همدست شد و نتوانست هیچ وقت جواب قناعت‌بخش و قانونی به مردم ارایه کند.

رئیس اجرائیه می گوید: “صدمه تقلب و عملیات انتحاری به مردم افغانستان یکی است. تقلب و انتحاری یک وجهه مشترک هم دارند. حامیان تقلب هم به تقلب افتخار می‌ کنند و حامیان عملیات انتحاری هم حمله انتحاری را افتخار می‌ دانند و تجویز می‌ دارند.”

وی از مردم تقاضا کرد که صبورانه و با اطمینان و اعتماد کامل منتظر تمثیل ارادۀ شان از طریق رأی پاک شان باشند.
عبدالله گفت: “ما با تمام قدرت از رأی مردم دفاع می‌کنیم. باردیگر تقلب‌ کاران مجال تقلب و حکومت تقلبی را بر مردم نمی‌ داشته باشند.”
به عقیده وی، براساس رأی پاک مردم برندۀ انتخابات خواهد بود و تنها رأی پاک نتیجه انتخابات را تعیین می‌ کند.
رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی اظهار داشت “در صورتی‌که داعیۀ برحق و عدالت‌خواهانه ما تحقق پیدا نکند، هرگزینه قانونی دیگر را مجاز می‌دانیم.”

داکتر عبدالله از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که در مطابقت با قانون، با دقت شکایت‌ های ثبت شده را مورد بررسی قرار داده و آرای تقلبی را جدا و نتایج را بر اساس قانون و طرزالعمل‌ ها اعلام کند و بازشماری آرا را در ولایاتی‌ که ناظرین کاندیدان نبوده‌ اند، آغاز کند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور عصر امروز اعلام کرده بود که هیچ کس دیگر نمی تواند به زور تفنگ بر مردم حکومت کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *