کمیسیون انتخابات باید کارمندان متقلب را برکنار کند

رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان خواستار برکناری و مجازات کارمندان متقلب کمیسیون مستقل انتخابات شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  “نعیم ایوب زاده”، رئیس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان و سایر نهادهای داخلی ناظر بر انتخابات افغانستان، شب گذشته در یک نشست مشترک خبری خواستار برکناری و مجازات کارمندان متقلب کمیسیون مستقل انتخابات شدند.

ایوب زاده ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مستقل انتخابات در استخدام کارمندان جدید در هماهنگی با نهادهای مدنی و ناظران انتخاباتی اقدام کند زیرا در غیر اینصورت هیچ تضمینی برای بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن کارمندان جدید وجود نخواهد داشت.

نهادهای داخلی ناظر بر انتخابات افغانستان نیز پیشنهادهای خود از تجربه‎های دور اول انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی این کشور را به کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کردند.

آنان پیشنهاد کردند: در کنار تأمین امنیت انتخابات، نیروهای امنیتی افغان بی طرفی خود را حفظ کرده، همچنین زمان معینی برای آغاز و پایان روند رأی‎ دهی مشخص شده و در ادامه نیز خواستار بی‌طرفی کارمندان کمیسیون انتخابات شدند.

 نهادهای ناظر، شفافیت انتخابات را یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد دور دوم انتخابات دانستند.

 عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی ۲ نامزد پیشتاز که به دور دوم رفته‌اند هر ۲ از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی در دور اول ابراز نارضایتی کرده و خواستار عملکرد شفاف و بی‌طرفانه این کمیسیون‌ها در دور دوم شدند.

 نهادهای ناظر همچنین پیشنهاد کردند که مقررات تغییر کرده و به ناظران اجازه داده شود که وسایل ضبط و ثبت با خود به مراکز رأی‌گیری برده تا بتوانند اسناد خود را جمع آوری و تخلفات و تقلبات را ثبت کنند.

 این ناظران از مقامات کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواستند که به ناظران اجازه نظارت بر روند تصمیم‌گیری در مرحله نهایی رسیدگی به شکایت‌ها را نیز بدهد.

 دور دوم انتخابات قرار است در تاریخ ۲۴ جوزا بین ۲ کاندیدای پیشتاز یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *