کمک ۴۳ میلیون دالری جاپان برای تامین امنیت فرودگاه کابل

کشور جاپان ۴۳ میلیون دالر را برای تامین امنیت بهتر فرودگاه بین المللی کابل کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه کشور در مراسم امضای این توافقتنامه گفت که برای من جای مُسرت است که شاهد کمک های سود مند و مؤثر کشور جاپان در بخش تامین امنیت بهتر فرودگاه بین المللی کابل هستیم.

این موافقتنامه را سفیر کبیر کشور جاپان در کابل به امضا رساند.

آقای عثمانی خاطرنشان کرد که کشور جاپان جایگاه دوم را در بین کشور های کمک دهنده به افغانستان دارد و بعد از توافقات بن و ایجـاد اداره مؤقت در سال ۲۰۰۱، در عرصه های  مختلف بازسازی در افغانستان سهم فعال و برجسته داشته است.

او گفت: کمک های کشور جاپان بر پایه روابط دوستانه و مساعدت های سخاوتمندانه در قسمت بازسازی و نو سازی زیر ساخت ها، صحت، معارف ظرفیت سازی و فرهنگی در افغانستان بوده و همچنان در راستای تامین و حفظ امنیت، ادغام مجدد از طریق برنامه های آموزشی مسلکی و ایجاد فرصت های شغلی در کشور صورت گرفته که ادامه این کمک ها بر توسعه پایدار و زمینه های ایجاد توانایی خودی افغانستان مؤثر و ارزشمند خواهد بود.

به گفته وزیر خارجه؛ جاپان قبلاً در قسمت بازسازی و نوسازی بخش هایی از تأسیسات فرودگاه بین المللی کابل، بشمول اعمار ترمینال جدید، نصب سیستم انـرژی آفتـابی، پارکینگ هـا و .. در حدود ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی را  به مصرف رسانیده است.

او گفت که این مساعدت جدید جاپان در بخش توسعه ترمینـال جدید مسافرین، مرکـز جدید چک و کنترول امنیتی و بعضی تسهیلات و وسایل ضروری در فرودگاه مانند  ماشین های X-ray  و بس های مخصوص انتقال مسافرین را در بر میگیرد.

وی افزود باز سازی و نوسازی تاسیسات فرودگاه بین المللی کابل از جانب جاپان برای افغانستان بسیار با ارزش و مفید بوده و گام ارزنده ای است که یکبار دیگر بر حمایت و تعهد دوامدار آنکشور به افغانستان صحه می گذارد.

قابل یادآوری است که کشور جاپان از سال ۲۰۰۱ تا حال در حدود ۵ میلیارد دالر امریکایی را برای افغانستان در ساحات مختلف کمک نموده  و همچنان در کنفرانس توکیو در جولای ۲۰۱۲ مبلغ ۳ میلیارد دالر را الی سال ۲۰۱۷ به افغانستان تعهد کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *