کمک مالی بانک انکشاف آسیایی برای حفاظت از سرک های افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه

بانک انکشاف آسیایی برای حفاظت و نگهداری از سرک های موجود در افغانستان، ۳۰ میلیون دالر به دولت افغانستان کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمود بلیغ، وزیر فواید عامه در نشست خبری امروز (۲۶جدی) در کابل اظهار داشت که این کمک بعد از رایزنی های زیاد به دست آمده است.

بلیغ گفت که بازسازی پنجاه کیلومتر سرک کابل – جلال آباد و شاهراه کابل – قندهار از جمله برنامه های نخستین در حفظ و مراقبت از سرک ها است که از کمک بانک انکشاف آسیایی روی دست گرفته می شود.

بر اساس معلومات منبع، بانک انکشاف آسیایی، ۳۰ میلیون دالر را در اختیار دولت افغانستان قرار می دهد که خود یک دستاورد خوب برای وزارت فواید عامه است.

بلیغ اظهار داشت که در جریان پانزده سال گذشته، بخش عمده ای از سرک های عمومی به ویژه شاهراه های کشور به دلیل جنگ ها و ناآرامی ها به صورت درست مراقبت نشده و تخریب گردیده است.

وی از بودجه کم وزارت مالیه برای حفظ سرک ها در سال های گذشته انتقاد کرده و تاکید کرد که بودجه سالهای گذشته برای اقدام عملی و اساسی در حفظ سرک ها ناکافی بود.

بر اساس معلومات وزارت فواید عامه، ۸۵۰۰ کیلومتر سرک در کشور آسفالت شده که ۳۰۰۰ کیلومتر آن سرک های حلقوی است که راه مواصلاتی ۱۴ ولایت را تامین می کند.

کمک تازه بانک انکشاف آسیایی در حالی به حفظ و نگهداری سرک های کشور اختصاص داده می شود که گفته می شود ۴۰ درصد سرک ها به ویژه شاهراه های کشور که در این اواخر ساخته شده اند در حال تخریب هستند.

گفتنی است که ماین های کنار جاده و بارگیری خارج از معیارهای تعیین شده از سوی موترهای باربری از جمله عمده ترین عوامل تخریب سرک های کشور نام برده می شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *