کمبود کتاب‌های درسی در مکاتب ولایت تخار

مسوولان معارف ولایت تخار می‌گویند، در کنار چالش‌های امنیتی، نبود تعمیر مکاتب و کمبود معلمین مسلکی، کمبود کتاب‌های درسی یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که دانش‌آموزان این ولایت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سید عنایت‌الله نوید، رئیس معارف تخار در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، با آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۶، هنوز معضل کمبود کتاب‌های درسی بر طرف نشده و دانش‌آموزان اکثراً با کتاب‌های فرسوده درس می‌خوانند.

وی می‌گوید، با آنکه پس از سه سال به تازه‌گی کتاب‌های درسی جدید در اختیار آنها قرار گرفته؛ با آن‌هم هنوز ۵۰ درصد شاگردان دوره ابتدائیه و ۲۰ درصد شاگردان دوره لیسه با کمبود کتاب درسی مواجه‌اند.

از سوی دیگر، نوید می‌گوید، سال گذشته نا امنی و ادامه درگیری‌های وقفه‌ای در برخی ولسوالی‌های تخار باعث مسدود شدن مکاتب و بازماندن شاگردان از درس شده بود که هنوز این نگرانی وجود دارد.

همچنان به گفته وی، نزدیک به چهل باب در ولسوالی‌های تخار در مناطق تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارد؛ اما فعالیت آنان بگونه عادی پیش می‌رود.

در عین حال شاگردان مکاتب تخار نیز از کمبود کتاب‌های درسی شکایت دارند و می‌گویند، در اکثر موارد این موضوع باعث می‌شود که آنان نتوانند بگونه بهتر درس بخوانند.

حمید و نصرالله دو تن از شاگردان مکاتب ولسوالی نمک‌آب می‌گویند، فقر اقتصادی از یکسو بر آنان فشار وارد می‌کند و از سوی دیگر اندک بودن کتاب‌های درسی باعث می‌شود که در برخی موارد خانواده‌های‌شان بنابر نداشتن پول خرید کتاب، آنان را از رفتن به مکتب ممانعت کنند.

عبدالصمد مرد چهل و پنج ساله‌ای که دو تن از فرزندانش شاگردان صنف‌های هفتم و نهم در یکی از مکاتب ولایت تخار هستند به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، همه ساله مجبور است در کنار خرید کتابچه و قلم برای فرزندانش، کتاب‌های درسی را نیز خریداری کند.

وی می‌گوید، دولت باید کتاب‌های درسی شاگردان مکاتب را بگونه کامل فراهم سازد و آنان را از این مشکل نجات دهد.

این در حالیست که همه‌ساله با آغاز سال تعلیمی و باز شدن دوباره مکاتب پس از رخصتی‌های زمستانی، کتاب‌های چاپ وزارت معارف کشور در بازارها به فروش می‌رسند.

بر اساس معلومات مسوولان ریاست معارف ولایت تخار، ۶۷۷ باب مکتب در این ولایت موجود است که در آن‌ها ۳۷۰ هزار دانش‌آموز ذکور و اناث درس می‌خوانند که از این میان ۲۶۰ باب آن فاقد تعمیر و صنف‌های درسی استند و همچنان شماری از این مکاتب در بخش‌های تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارند.

بر اساس معلومات، ۵ باب مکتب در ولسوالی ینگی قلعه، ۴ باب در ولسوالی خواجه بهاؤالدین، ۱۲ باب در ولسوالی درقد، ۹ باب در ولسوالی اشکمش و ۹ باب در ولسوالی خواجه در مناطق تحت حاکمیت طالبان مسلح قرار دارند.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *