کلید حل مشکل مواد مخدر افغانستان به دست خارجیهاست

قائم مقام سرمنشی ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران گفته است که تنها راه حل رفع مشکل مواد مخدر در افغانستان، همکاری ها در سطح بین المللی و کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طاها طاهری، روز جمعه در همایش نمایندگان نهادهای مبارزه با مواد مخدر ۱۲ کشور در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بر نقش کشورهای هم مرز افغانستان برای همکاری در زمینه کاهش کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

طاهری تصریح کرد: کشورهای هم مرز با افغانستان می توانند به این کشور کمک کنند که با طرح های مناسب امنیتی و اقتصادی، تولیدات افغانستان به تولیدات غیر از تریاک و خشخاش تبدیل شود.

وی گفت: مسئله اصلی تهدید برای امنیت و اجتماع در ایران، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان است که سالانه تلفات جانی و خسارات مالی هنگفتی را به جمهوری اسلامی وارد می کند.

نمایندگان کلیه کشورهای منطقه در این همایش از احتمال افزایش کشت تریاک و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ اظهار نگرانی کردند.

همچنین در این نشست که نمایندگان کشورهای هم مرز افغانستان و تعدادی از کشورهای دیگر شرکت داشتند، تلاش ها برای مبارزه با کشت تریاک و تولید مواد مخدر در قلمرو افغانستان ناکافی ارزیابی شد.

نمایندگان نهادهای مبارزه با مواد مخدر ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه، چین، امریکا، ترکیه و تاجیکستان و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در این همایش حضور داشتند.

در بیانیه نهایی این همایش تصویب شد که اجلاس آتی در تهران برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *