کشف ۴۵ تن مواد مخدر در طی ۸ ماه گذشته

754802BF-B014-4B77-AF95-B3A2C32611EF_mw1024_s_nمعاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله اعلام کرد که بزرگترین عملیات پولیس علیه قاچاقچیان مواد مخدر به کشف بیش از ۴۵ تن مواد مخدر در کشور منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بازمحمد احمدی امروز یکشنبه (۱ قوس) در نشست خبری افزود: این عملیات چهار روز پیش در ولسوالی «ازره» ولایت لوگر انجام شد و با کشف این محموله، بیش از یکصد تن مواد مخدر در هشت ماه گذشته طی یک هزار و ۷۳۵ عملیات پولیس مبارزه با مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

وی گفت: کشت تریاک در سراسر افغانستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد و تولید آن ۴۸ درصد کاهش یافته و نابودی کشتزارهای تریاک ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

معاون مبارزه با مواد مخدر گفت: در این یک سال یکهزار و ۷۸۶ قاچاقچی دستگیر شده اند که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۲ درصد دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر افزایش یافته است.

جنرال احمدی گفت: ۱۱ موتر، ۲۴۰ قبضه سلاح، ۲۴۴ دستگاه تلفن همراه نیز در جریان عملیات علیه قاچاقچیان به دست نیروهای پولیس افتاد و ۲ کارخانه تولید هرویین از بین برده شد.

وی گفت: کارخانه های تولید هرویین در مناطق تحت کنترل طالبان قرار دارد و به دلیل ناامنی، دسترسی به آن مناطق، نیازمند به کار گیری نیروی هوایی است.

وی افزود: اکثریت کارخانه های تولید هرویین به مرزهای جنوبی کشور انتقال یافته اند. زیرا در این مناطق مواد شیمایی برای تبدیل تریاک به هرویین آسان تر به دست قاچاقچیان می رسد.

احمد گفت: در ۸ ماه گذشته ۱۶ نیروی پولیس مبارزه با مواد مخدرکشته و ۱۶ تن زخمی شده اند.

به گفته وی: ۲۷۶ قاچاقچی عمده و متوسط و یکهزار و ۶۰۰ قاچاقچی غیر حرفه ای در این عملیات دستگیر شدند و ۲۱۵ عملیات بزرگ و ۷۴ عملیات متوسط و یکهزار و ۴۴۶ عملیات کوچک در ۸ ماه گذشته علیه قاچاقچیان صورت گرفته است.

وی افزود در این مدت ۲۹ مامور دولتی به جرم همکاری با قاچاقچیان بازداشت شده اند که ۲۰ تن از آنان پولیس و ۹ تن از سربازان ارتش هستند و علاوه بر آن، ۲۶ زن و ۲ خارجی نیز در عملیات پولیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر شده اند.

دولت وحدت ملی مدتی است که مبارزه ای جدی علیه کشت تریاک و نیز تولید ، توزیع و قاچاق مواد مخدر را آغاز کرده است.

Author

About Author