کشت کوکنار در افغانستان همچنان رو به افزایش است

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که کشت کوکنار در کشور همچنان در حال افزایش است و در سال جاری میلادی (۲۰۱۴)هفت درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طی ۱۳ سال گذشته میلیون ها دالر کمک خارجی ها برای کاهش و جلوگیری از کشت کوکنار در افغانستان به مصرف رسیده است اما این پدیده همچنان در کشور رو به افزایش است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی کشت کوکنار در افغانستان ۳۸ درصد افزایش داشت.

دین محمد مبارز راشدی، سرپرست وزارت مبارزه علیه مواد مخدر امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که به دلیل طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری در کشور، این وزارت دستآورد خوبی در مبارزه علیه مواد مخدر نداشته است.

وی گفت: وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در همکاری با شرکای بین المللی خود تعهد کرده بود که در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۱ هزار هکتار زمین را از وجود کوکنار پاکسازی کند، اما به دلیل مصروفیت نیروهای پولیس در تامین امنیت انتخابات، تنها ۳ هزار و ۷۰۰ جریب زمین از کشت کوکنار پاکسازی شده است.

مبارز راشدی ضمن اینکه کشت کوکنار را خطر جدی بعد از تروریسم در کشور دانست و تاکید کرد که بخش عظیمی از کمک های ایالات متحده امریکا برای مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر از سوی این کشور بدون همآهنگی با دولت افغانستان به مصرف رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، ۶۹ درصد کوکنار در ولایات هلمند، قندهار، فراه و ننگرهار تولید می شود که از این میان تنها هلمند ۴۶ درصد کوکنار را تولید میکند.

به باور راشدی، افزایش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر باعث تقویت تروریسم و ضعف قانون در افغانستان شده وجامعه جهانی در امر مبارزه با مواد مخدر حضور گسترده نداشته اند.

بر اساس گزارش وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، شماری از مقامات دولتی به شمول والی ها، ولسوال ها، فرماندهان پولیس، قول اردوها و روسای مبارزه با مواد مخدر ولایات در بخش های مختلف در افزایش کشت و قاچاق تریاک دست دارند.

سرپرست وزارت مباررزه علیه مواد مخدر، خاطرنشان کرد  تا زمانی که از آن عده مقام ها و مسئولان دولتی که در کشت و قاچاق مواد مخدر دست دارند مورد بازپرسی قرار نگرفته اند، کشت و قاچاق مواد مخدر همچنان سر جایش باقی خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *