کشته شدن فرماندهان طالب، رازی که پنهان می ماند

13940910002545126620834در جنگ همیشه یکی از طرفها شکست خورده و طرف دیگر پیروز می شود؛ و این جنگ تلفات و زخمیهایی نیز برای دو طرف به دنبال دارد.

حال در این جنگها، امکان کشته شدن رهبران و فرمانده هان نیز وجود دارد؛ در جنگ افغانستان نیز این روند وجود دارد و از دو طرف، رهبران و فرمانده هانی کشته می شوند.

اما نکته جالب در کشته شدن رهبران طالبان چه در جنگ و چه به دلیل بیماریهای جانی، پنهان نگه داشته شدن این قتلها و کشته شدن هاست.

چندی پیش حکومت افغانستان برای اولین بار موفق شد به صورت مستقیم با نماینده گان طالبان دور میز مذاکره بنشینند و دروازه های گفتگوها را باز کنند.

این روند نزدیک دور دوم گفتگوهای صلحی بود که حکومت نسبت به دستاوردهای آن خیلی خوشبین به نظر می رسید؛ اما به ناگاه خبری نشر شد مبنی بر اینکه ملامحمد عمر دو سال پیش کشته شده است.

این در حالی است که پیش از نشر این خبر، پیام عیدی ملامحمد عمر نشر شده و مقام های حکومت نیز از وی دعوت کرده بودند که دست از مخالفت بردارد.

نشر خبر مرگ ملامحمد عمر، روند گفتگوهای صلح را با مشکل مواجه کرده و طالبان باقی مانده نیز به دلیل تعیین رهبر جدیدشان، با اختلافاتی روبرو شدند و گفتگوهای صلح را به حالت تعلیق درآوردند.

با نشر این خبر، شکاف در بین طالبان نیز به صورت واضحتر دیده شد و این گروه به چند دسته تقسیم شده و هر کدام از آنها نیز ادعای رهبری و قدرت را کردند.

حال با گذشت چند ماه از این موضوع، چندی قبل نیروهای امنیتی در ولایت زابل ادعا کرده بودند که ملامنصور دادالله، یکتن از رهبران طالبان در جنگ ذات البینی طالبان کشته شده است.

خبر مرگ وی که در آن زمان معاون ملارسول بود، از سوی گروه ملارسول رد شده و ادعا کرده بودند ملامنصور سالم است؛ اما گروه ملااختر منصور ادعا کرده بود که وی توسط آنها به قتل رسیده است.

اما حالا بعد از گذشت چند روز، جسد ملامنصور دادالله از منزل ملاعبدالله حقمل در زابل در حالی پیدا شده که گلوله های زیادی بالای وی شلیک شده است.

این خبر در حالی نشر می شود که دیشب، رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم پاکستان برای ادامه گفتگوهای صلح در پاریس دیدار کرده و به ادامه این روند تاکید کرده اند.

حال سوال این است که چرا کشته شدن رهبران طالب، یک راز نهفته بوده و بعد از مدتی نشر می شود؟

فاروق بشر، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه معتقد است که اعلام مرگ رهبران طالبان از سوی سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) صورت میگیرد و طالبان در آن نقشی ندارند.

به گفته وی، آی اس آی همیشه به دنبال این بوده که کابل یک حکومت ضعیف و دست نشانده داشته باشد تا اهداف آنها را دنبال کند و به همین خاطر تصمیم گیری در مورد رهبران طالب را در دست دارد.

بشر اظهار داشت که این کار برای جلوگیری از بزرگ شدن شکاف در بین طالبان نیز صورت گرفته است تا قدرت آنها از دست نرود و آی اس آی به راحتی بتواند اهداف خود را از طریق طالبان عملی کند.

منبع افزود :«طالبان در این اواخر بین خود اختلافاتی داشته اند که بعد از مرگ ملاعمر این اختلافات زیاد شد و حالا نمیخواهند با نشر خبر مرگ یکی دیگر از رهبرانشان، این اختلافات افزایش پیدا کند.»

در عین حال، وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی به خاورمیانه گفت که خبر مرگ ملامنصور دادالله در ابتدا از سوی ملااختر اعلام شده بود.

وی اظهار داشت که در ابتدا بین دو گروه طالبان (ملارسول و ملااخترمحمد منصور) این اختلاف وجود داشت؛ چون تائید نشر این خبر، گروه ملارسول را ضعیف می ساخت.

تاثیرات نشر خبر مرگ رهبران طالب؟

فاروق بشر معتقد است که نشر خبر رهبران طالب می تواند بالای روند صلح افغانستان تاثیر منفی داشته باشد؛ به مانند نشر خبر مرگ ملامحمد عمر که گفتگوهای صلح را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخت.

وی می گوید که نشر خبر مرگ ملامنصور دادالله در شرایطی که رئیس جمهور با صدراعظم پاکستان دیدار کرده است، می تواند بازهم تاثیرات منفی بالای روشن شدن روند صلح افغانستان شود.

به باور بشر، این موضوع می تواند به بزرگ شدن شکاف بین طالبان نیز بیانجامد و اینکه گروه ملارسول را با مشکلاتی روبرو بسازد.

این آگاه امور سیاسی می گوید که طالبان عوامل نفوذی آی اس آی هستند و این سازمان نیز به دنبال تخریب کاری در روند اقدامات کابل است و به همین خاطر کشته شدن رهبران طالبان را برای مدتی پنهان کرده و در وقت مورد نظر خودشان اعلام می کنند.

از سوی دیگر، وحید مژده می گوید که نشر خبر مرگ ملامنصور دادالله می تواند بالای گروه ملارسول که به تازه گی اعلام شده است، تاثیر داشته باشد.

بر اساس معلومات منبع، در گروه ملارسول دو معاون وی (ملامنصور دادالله و بازمحمد حارث) افراد مسلح دارند و از قدرتهای این گروه به حساب می آیند و حالا با خبر مرگ ملامنصور، افراد وی بی سرنوشت هستند و ملارسول هراس دارد که به گروه ملااخترمنصور بپیوندند.

مژده اظهار داشت که تمام قدرت ملارسول در اطراف ولایت فراه و زیرکوه شیندند هرات است؛ اما ملامنصور دادالله در ولایت های هلمند و زابل نیز قدرت داشت که از بین رفتن وی، بالای قدرت ملارسول تاثیر منفی دارد.

حال باید دید که نشر و تائید خبر مرگ ملامنصور دادالله (هرچند رهبر عمومی نبوده است) تاثیراتی بالای روند گفتگوهای صلح و مذاکرات با طالبان و ایجاد شکاف در بین طالبان خواهد داشت یا نه؟

Author

About Author