کری: بحران سوریه مستلزم یافتن راهکار مسالمت آمیز است

فروکش کردن موضع  تند  غرب به ویژه امریکا  در پیوند با حمله به سوریه تا جای رسید که  جان کری  که خود از هیزم اورندگان تنور جنگ بود  موضع گیری محتاطانه تر در قبال بحران سوریه اتخاذ کرد .

 به گزارش خبر گزاری خاورمیانه، جان کری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ویلیام هیگ همتای انگلیسی خود بار دیگر براستفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی و دستور بشار اسد برای استفاده از این سلاح تاکید و رژیم سوریه را متهم کرد و در ادعایی که تنها چند دقیقه بعد ناکارآمدی و ناتوانی در انجام آن را ثابت کرد، گفت: امریکا می تواند با حملات دقیق به مراکزمشخصی و بدون اعزام نیروبه سوریه، اسد را مجازات کند.

وی درهمین حال گفت: بحران سوریه مستلزم یافتن راهکار مسالمت آمیز است و هیچ راهکار نظامی وجود ندارد.

در همین راستا «ولید عربید» کارشناس روابط بین الملل در گفت وگو با خبرگزاری آسیا گفت: سخنان کری درباره یافتن راهکار سیاسی با نبود گزارش هایی که ثابت کند رژیم سوریه از سلا ح شیمیایی استفاده کرده  و هم چنین ناتوانی کمیته وابسته به سازمان ملل در اثبات آن، ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی افزود: کشور روسیه دو راهکار ابتدا سیاسی و دوم نیز روی آوردن به جنگ را پیشنهاد داد اما آیا جهان، تحمل جنگ جهانی سوم را خواهد داشت؟

وی افزود: موافقت کنگره با حمله نظامی، سناریویی بیش نیست زیرا اوباما خود فرمانده کل نیروهای مسلح است و می تواند درباره حمله نظامی به سوریه تصمیم گیری کند اما برخی اعضای کنگره (مجلس سنا و پارلمان ) با حمله نظامی به سوریه و تحمل بار جنگ در درازمدت مخالف هستند اما آیا منافع امریکا درجهان پس از این حمله نظامی ثابت خواهد ماند که این مساله موجب نگرانی افکار عمومی و تصمیم سازان مجلس سنا و پارلمان شده است.

از سوی دیگر عربید گفت: از هم پیمانان واشنگتن فقط فرانسه با حمله نظامی به سوریه موافقت کرده و اولاند رئیس جمهوری فرانسه  ۶۸ درصد رای مخالف در برابر ۳۲ درصد رای موافق قرار دارد که این مساله تاکیدی بر این نکته است که معادلات جدیدی مطرح شده است بنابراین، از این به بعد  نه امریکا و نه هیچ کشوری  نمی تواند به تنهایی جهان را مدیریت کند.

وی افزود: دمشق نیز می تواند با استفاده از حوادث یازده سپتامبر، بگوید حمله نظامی موجب حمایت از گروه های افراطی  سوریه خواهد شد و برای برون رفت کشوراز این بحران و برقراری صلح واقعی، با گروه های لیبرال و مسلمانان سنی میانه رو مذاکراتی را آغاز کند.

این کارشناس مسایل سیاسی منطقه در پایان تاکید کرد سرنگون کردن نظام سوریه در چارچوب استراتژی امریکا در خاورمیانه است زیرا دمشق خطری برای رژیم صهیونیستی به شمار می رود و سنگ زیربنایی محور مخالفان با طرح امریکاست ودر صورت برگزاری کنفرانس بین المللی خاورمیانه برای حل مسائل مطرح از جمله فلسطین، مساله کردها و دیگر مسائل، بازیگر اصلی خواهد بود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *